Dacă adevărul īntemeiază
dreptul, atunci dreptul consfinţeşte dreptatea
Precizări
la intervenţia īn polemica Şerban Popa - Constantin Cojocaru
Domnule Ioan Roşca
Ţin
să vă mulţumesc pentru bunăvoinţa cu care v-aţi
aplecat asupra demersului meu referitor la īncercarea de a restabili
adevărul privind Varianta Cojocaru
Drept aceea,
după ce am citit şi recitit intervenţia dumneavoastră, am
decis să īncerc să fac precizările de rigoare, pe rānd, potrivit
cu fiecare capitol şi paragraf conţinut de textul dumneavoastră.
Aşadar
:
Capitolul 1. Introducere.
Īmi voi
permite să-l comentez, ca şi pe următoarele, segmentāndu-l
după cum urmează tocmai pentru a-l putea comenta lizibil.
Astfel,
pentru īnceput, ziceţi dumneavoastră :
(1) Eu nu am ambiţii de īntīietate īn formularea unor idei,
dimpotrivă, īncerc să combat veleitarismul/cultural. Mă consider
un explicator voluntar şi un
adversar radical al "proprietăţii intelectuale", un critic
al orgoliului ca principală motivare a activismului. Aş dori să
ne contrapunem opiniile īntru lămurirea problemelor, nu īntru afirmarea
personalităţilor. Să oferim spaţiului public gīndurile
noastre, fără nici o pretenţie (nici măcar de
"recunoaştere") - ca plată a gīndurilor īnaintaşilor
noştri, pe care le consumăm continuu, gratis.
Iar eu vă răspund :
Fie că vrem, fie că nu vrem,
īntāietatea īn formularea unor idei există. Şi prin īnsăşi
existenţa ei, această īntāietate contribuie la receptarea sau
respingerea ideilor cu pricina. Ceea ce face - fapt observat deja - ca istoria
ideilor să fie, de foarte multe ori, la fel importantă ca ideile
īnseşi. Adeseori istoria ideilor confundāndu-se chiar cu devenirea lor.
Motiv pentru care combaterea
veleitarismului cultural poate conduce (şi nu numai o dată a
şi condus) la răstignirea ideilor ca atare. Īmpreună,
după caz, cu autorii lor. Pe de cealaltă parte, nu e nimic rău
īn situaţia īn care reala
lămurire a problemelor propulsează personalităţile. Pentru
că astfel, personalităţile vor avea prilejul - īn mod nemijlocit
- să ofere spaţiului public
gāndurile lor.
Urmarea expozeului dumneavoastră
introductiv devine atunci următorul fragment de text :
(2) De aceea, m-a stīnjenit īn intervenţia domnului Popa accentul pus
pe recunoaşterea meritelor fiecăruia, faptul că şi din
vanitate s-a ajuns la harţă īntre doi oameni de asemenea calitate. Īn
faţa dezastrului care toacă Romānia, ce importanţă mai are
cine a spus prima dată un adevăr? Care de altfel nu a produs
īncă efecte şi - probabil - nici nu va produce, pentru că nu mai
găseşte masa critică de audienţă īn romānii
deformaţi de comunism şi tranziţie
Sīnt rare rezonanţele profunde şi e
păcat să fie irosite prin ieşiri nervoase. Ne-am īntīlnit greu,
călătorind -fiecare pe cărarea lui- prin labirintul unor
căutari penibile. Problematica "paternităţii" nu e
adecvată şi pentru că e vorba aici de perceperea unei
evidenţe şi nu a unei perle ideatice ascunse, care ar cere un
rafinament intelectual de excepţie. Nu pentru că nimeni nu şi-ar
fi dat seama că sīntem furaţi după 1989 s-a īntīmplat grozăvia
marelui jaf. Ci pentru că prea puţini s-au īmpotrivit acestei crime
triviale, deşănţate. Tovarăşii s-au īmpatronat
īnţelegīnd foarte bine ce fac. Ei, care au premeditat şi executat
operaţia, sīnt toţi antemergătorii noştri īn
īnţelegerea realităţii crude. Să nu le oferim scuza că
nu au avut adversari conştienţi, cīnd de fapt, i-au īnlăturat pe
aceştia din cale, cu ajutorul mulţimii manipulate şi
īndobitocite. Iar ideea recuperării averii jefuite populaţiei de
către cei care au uzurpat instituţiile statului nu e nici ea
exotică, excepţională. S-a jucat cu ea fiecare, important fiind
doar că, īmpreună, nu am fructificat-o, ceea ce va rămīne un
mare păcat colectiv - īn veac. Dacă,
de exemplu, aveţi timp să observaţi tatonările mele,
veţi vedea că am ajuns şi eu la concluzii similare, cu
poticnelile de rigoare, şi că am īncercat să-l sprijin pe domnul
Cojocaru cu ideile mele:
Iar eu vă răspund :
Problematica paternităţii
este - şi īn cazul de faţă - cāt se poate de adecvată.
Păstrānd proporţiile, să ne gāndim, totuşi, de exemplu, cāt
de evidentă a fost şi este mişcarea de rotaţie a
Pămāntului īn jurul Soarelui. Şi cu toate acestea a fost nevoie ca un
Galileo Galilei să murmure : E pur si muove. Şi din această
cauză să-şi sfārşească zilele īntr-un domiciliu forţat
Adevărul este că, īn Romānia, nimeni dintre păgubaşi nu
şi-a dat seama cine l-a furat, cum l-a furat, cānd l-a furat şi cu
cāt a fost păgubit. Tovarăşii nu au avut şi nu au, nici īn
momentul de faţă, adversari conştienţi. Ei, adversarii
conştienţi, trebuie făcuţi să se nască. Abia de
acum īncolo. Pentru că ideea recuperării averii jefuite nu o are
nimeni. Nici măcar acum, după 22 de ani de la comiterea jafului.
Şi nici măcar dr. Cojocaru nu o (mai) are după ce, este drept,
un timp s-a jucat ea. Oricum, chiar
vă rog să-mi transmiteţi tatonările
dumneavoastră. Mărturisesc că este mai uşor să le
primesc de la dumneavoastră, decāt să le caut eu pe net. Le voi
studia şi cu regretul că, dacă am fi comunicat mai devreme, poticnelile de rigoare poate nu s-ar
mai fi produs.
Īn finalul capitolului
dumneavoastră ţineţi să concluzionaţi :
(3) Sīntem toţi trei de acord că averile realizate de baronii
"tranziţiei" după 1989 s-au făcut prin jefuirea
populaţiei şi că ar trebui returnate la proprietari, ca să
se facă dreptate. Au apărut īnsă īntre noi divergenţe
privind "cum?" şi "de ce?". Să vedem cīt sīnt de
consistente şi īn ce măsură reflectă ele o legitimă
dispersie de viziuni.
Iar eu vă răspund :
NU, nu suntem toţi trei de acord
că averile tranziţiei s-au făcut prin jefuirea populaţiei.
Dr. Cojocaru afirmă că privatizarea este un act legal. Chiar
dacă acceptă că este unul imoral. Mă obligaţi deci să reiau
raţionamentul implacabil care contrazice teza dr. Cojocaru. Astfel, dacă
potrivit dr. Cojocaru, privatizarea este un act legal, atunci bunurile
tranzacţionate nu pot avea decāt o provenienţă legală.
Pentru că nu se pot face tranzacţii legale cu bunuri furate.
Dacă bunurile au o provenienţă legală, atunci Legea 15/1990
are un caracter perfect licit şi nu reprezintă un act
infracţional. Motivaţia fiind aceea că bunurile de care face
vorbire legea (īntreprinderile economice de stat) aparţineau, de drept,
statului socialist şi pe cale de consecinţă au fost
moştenite legal de către statul postsocialist. De unde concluzia
implacabilă că populaţia nu a fost jefuită, nici prin promulgarea
Legii 15/1990 şi cu atāt mai puţin prin privatizare. Pentru că
nu ea, populaţia, a fost proprietara capitalului aflat īn discuţie,
ci statul socialist şi, pe cale de consecinţă, urmaşul lui
- statul postsocialist. Iată, deci, unde duce acceptarea
legalităţii privatizării susţinute de către dr.
Cojocaru. Iată, aşadar, cāt de toxică este o astfel de
susţinere.
Capitolul 2.
De ce şi cum ar trebui redistribuită drept proprietatea
Argumentul Cojocaru.
Ziceţi
dumneavoastră mai īntāi :
(1) Domnul Cojocaru a constatat că societatea romāneasca nu a avut
puterea de a se īnsănătoşi prin metoda pe care a propus-o el īn
1990, care ar fi făcut dreptate celor ce au produs capitalul naţional
şi ar fi creat probabil o pătură mijlocie, de
īntreprinzători dinamici. După 22 de ani de jaf şi distrugere,
lanţul fenomenelor distructive īi apare īnsă ca ireversibil. Se mai
poate condamna doar principial trecerea avuţiei colective īn mīinile conducătorilor
"societăţilor comerciale", care au distrus-o sau
īnstrăinat-o mafiot unor profitori/complici - romāni sau străini. Dar
procesul distrugerii sistemului economic īn ansamblu şi a fiecărei
celule productive īn parte - a produs efecte iremediabile. Iar avuţia
trecută prin crasă subevaluare īn mīinile
"cumpărătorilor de bună credinţă" nu ar mai
putea fi recuperată de la aceştia, pentru că, de regulă,
operaţia de spoliere a averii societăţilor statului a fost
"legală". Doar unele privatizări fiind poate anulabile pe
temeiuri formale, după cercetările de rigoare, prea greoaie pentru a
schimba rapid geografia capitalului şi a relansa astfel economia.
Domnul Cojocaru declară clar acum că nu are o prioritate
justiţiară, problematica aceasta fiind pentru el - colaterală.
Obiectivul său de bază rămīne asigurarea unui nivel rezonabil de
bunăstare pentru majoritatea romānilor, prin catalizarea
iniţiativei/energiei lor economice. Iar metoda (cu orientare
distributistă) propusă īn noua sa lege (calea pentru a lua de la unii
şi da la alţii
) : o redistribuire masivă de capital de la cei
ce au capturat mult la cei ce nu au apucat mai nimic din hoitul economiei
naţionale răpuse de tranziţie.
Iar eu, citindu-vă, vreau să
vă atrag atenţia, īncă o dată, asupra ESENŢIALULUI :
- dr. Cojocaru NU propune prin actuala
formulă a proiectului său de lege o redistribuire a capitalului
existent, ci o redistribuire a profitului pe care acest capital existent īl va
produce īn viitor.
-
dr. Cojocaru NU poate vorbi - privitor la poporul romān - de jaf atāta
vreme cāt, de plano, concede (aşa cum deja am arătat) că privatizarea
este un act legal, cu excepţiile formale ce vor trebui supuse rigorii
tribunalelor.
- Efectele
iremediabile de care vorbeşte dl. Cojocaru se referă la pierderile
strict materiale, nicidecum la substanţa proprietăţii ca atare.
Evident că, īn cazul Uzinelor 23 August, să zicem, sau īn atātea alte
cazuri, utilajele au fost casate şi pereţii au fost distruşi.
Dar acelaşi lucru s-ar fi īntāmplat şi īn cazul unui bombardament.
Şi s-a şi īntāmplat aşa īn timpul celui de al Doilea Război
Mondial cu atātea fabrici din Romānia, sau din Europa. Fapt care nu a dus
īnsă la abandonarea ruinelor de către proprietari. Dimpotrivă,
după cum bine ştim, fabricile şi uzinele bombardate s-au
ridicat, din nou, din propria cenuşă.
Continuaţi dumneavoastră
apoi :
(2) Avīnd ca destinatari 20 de milioane de romāni potenţial
īntreprinzători (sau măcar acţionari). Iar ca intermediar - un
aparat masiv de funcţionari/economişti care să valideze
proiectele propuse de fiecare beneficiar.
Şi ca sursă - un fond special, alimentat printr-o paletă
de mijloace, printre care şi eventuale confiscări, cel principal
fiind īnsă impozitarea progresivă a averilor. Astfel, speră
domnul Cojocaru, o parte din prada acaparată de vulturii tranziţiei
va ajunge īnapoi la păgubiţi, ceea ce le va permite să facă
faţă īn competiţia economică marilor proprietari -
creaţi prin furt. Mai speră el că evitarea unor mecanisme/termeni ca "expropiere"
sau "naţionalizare" va amorţi vigilenţa paznicilor
capitalismului mondial
Vă răspund cu aceeaşi
observaţie :
Dr. Cojocaru ŞTIE că nici o
parte din prada acaparată de vulturii tranziţiei nu va ajunge īnapoi
la păgubiţi, pentru că tot mecanismul economic pe care īl
concepe se referă la profitul viitor. Ceea ce īnseamnă că, prin
punerea īn aplicare a proiectului său de lege, īn nici un caz nu se va
pune problema exproprierii sau naţionalizării. Va fi vorba doar
de reīmpărţirea eventualei, viitoare prăjituri. Aceasta nu l-a
īmpiedicat pe dr. Cojocaru ca, inţial, să pretindă, īn mod fals,
că prin noul format al proiectului său de lege īi va despăgubi
pe romāni. A renunţat la această necuvenită pretenţie doar
după ce l-am tras de mānecă.
Īn sfārşit, concluzionaţi
astfel prezentarea pe care o faceţi argumentului Cojocaru :
(3)
Domnul Cojocaru a propus iniţial (īn 1990) şi o motivare
justiţiară (pe līngă cea socio-economică) pentru reforma
sa. Capitalul acumulat de statul romān īn 1990 a fost obţinut prin
exploatarea muncii prizonierilor lagărului comunist, plătită
incorect. Deci, o dată cu căderea regimului represiv, era normal ca
avuţia colectivă muncită de victime să le fie
distribuită acestora individual - echitabil. O īmproprietărire
justă şi benefică, favorizată de faptul că nu era
nevoie de vreo expropriere, avīnd şi caracter de
reparaţie/restituire. De ce să se retrocedeze numai foştilor
proprietari averile confiscate īn anii '50 şi să nu se retrocedeze
fiecăruia plus-produsul muncii sale forţate? Dar īn ciuda luptei domniei
sale, insuficient īnţelese şi sprijinite - nu s-a făcut
aşa. Securiştii şi activiştii au preferat calea
īmbogăţirii lor ilicite şi fulgerătoare, comutīnd ţara
fără nici o reţinere spre un capitalism de clan, la fel de odios
ca socialismul de cumetrie. Legea 15/90, prin care s-a trecut avuţia
statului/poporului īn proprietatea unor "societăţi
comerciale" (care au putut-o distruge sau da sub preţ
acoliţilor) a fost un gigantic jaf, care trebuie corectat - prin despăgubirea
victimelor - spune de 22 de ani domnul Cojocaru. Īn schimb, afirmă el
acum, celor ce au achiziţionat legal proprietăţile vīndute pe
mai nimic nu li se mai poate confisca bunul acaparat, dacă nu se
dovedeşte că s-au făcut ilegalităţi la cumpărare.
Dacă s-ar proceda altfel, s-ar stīrni o imparabilă
rezistenţă internă şi internaţională. Deşi
nu o spune de tot, intuim că domnul Cojocaru īncearcă să
fiarbă supa fără foc (stropi?), să nu irite pe cine nu
trebuie, să nu se expună total/fatal. Ştie el bine cīt de
lungă e mīna diverselor "servicii", atunci cīnd sīnt
"ameninţate interesele" unor īntrepinzători din anumite
ţări, care au īnfipt colţii īn pradă. Şi au ştiut
şi securicomuniştii fesenizaţi foarte bine ce fac, atunci cīnd
au terminat lanţul raptului prin vīnzarea pe nimic - unor străini.
Din acel moment, au intrat sub īnalta protecţie neocolonială.
La concluzia dumneavoastră
observaţiile mele ar fi următoarele :
- Īn realitate, motivaţia pentru
īmproprietărire a dr. Cojocaru nu putea fi şi una
justiţiară. Dacă cetăţenii ar fi fost (asimilaţi
cu) prizonieri īntr-un lagăr, īn regim de muncă forţată,
atunci problema ar fi trebuit pusă īn termenii
denazificării/decomunizării. Gardienii ar fi trebuit
condamnaţi, iar victimelor ar fi urmat să li se plătească
reparaţiile de rigoare. Fiindcă munca prestată de către
salariaţii-victime/prizonieri nu putea
naşte drept de proprietate. Astfel că, pentru prizonierii din
lagărele de concentrare naziste (mai nou şi pentru foştii
noştri deţinuţi politici) nu s-a pus problema
īmproprietăririi lor cu părţi din capitalul Germaniei. Sau cu
părţi din capitalul Romāniei. Ci doar a taxării urmaşului
asumat al călăului : Republica Federală Germană, respectiv
Romānia.
- Īn condiţiile date,
īmproprietărirea nu putea fi nici una justă nici una echitabilă.
Gāndiţi-vă doar la criteriile după care era retribuită
munca īn Romānia socialistă şi după ce criterii este
plătită acum munca salariată, după 1990.
- Dr. Cojocaru nu a fost de acord cu
folosirea termenului de retrocedare. Motiv pentru care l-a evitat cāt a putut.
Termenul īmi aparţine īn exclusivitate.
- Dr. Cojocaru vorbeşte - repet -
despre Legea 15/1990, ca principal instrument al jafului, nu de 22 de ani, ci
numai de 16. Doar după ce a acceptat teza mea privind
imprescriptibilitatea şi inalienabilitatea drepturilor de proprietate ale
romānilor, consfiinţite prin Constituţiile din 1948, 1952 şi
1965. Teză la care a renunţat īntre timp. Atāta vreme cāt
despăgubirile nu-l mai preocupă
- Niciodată, īn nici o
discuţie publică sau privată pe care am avut-o cu dr. Cojocaru,
dsa nu m-a lăsat să īnţeleg că refuză/evită
soluţia confiscării din motive de tactică politică, sau din
teama de urmările la care s-ar expune. Nu pretind prin aceasta că dl
Cojocaru - deşi ne cunoşteam de atāta vreme - ar fi avut deplină
īncredere īn mine şi că, dacă ar fi nutrit astfel de gānduri, mi
le-ar fi şi comunicat. De altfel, dacă lucrurile ar fi stat astfel,
adică dacă dr. Cojocaru ar fi (fost) partizanul confiscării,
ruptura dintre noi nu s-ar fi produs.
Argumentul
Popa.
Īn ceea ce mă priveşte, la
debutul conspectului spuneţi :
(1) Domnul Şerban Popa a īmpărtăşit cauza domnului
Cojocaru, pīnă īn momentul īn care acesta a declarat că nu se poate
umbla la īnstrăinările "legale", deci că
păgubaşii lanţului criminal al tranziţiei trebuie
despăgubiţi din fonduri create de acum īncolo, prin metodele expuse
īn noua sa lege şi nu - īn primul rīnd - prin confiscarea īn bloc a
prăzii acumulate de părtaşii la furt. El respinge ferm ideea de
a lăsa capitalul īn mīinile profitorilor necinstiţi şi de a se
apela la căi discutabile (artificiale) de redistribuire a averii, pentru a
se da o şansă (puţin plauzibilă , avīnd īn vedere puterea
economică lăsată īn mīinile Mafiei) perdanţilor
Tranziţiei. El recunoaşte că poporul romān nu pare
capabil/doritor să susţină o platformă politică
radicală, dar atrage domnului Cojocaru atenţia că profitorii nu
se vor lăsa jumuliţi nici parţial, prin impozitare, ci vor opune
feroce rezistenţă - deci compromisul īncercat acum de autorul vechii
legi nu aduce nimic, īn schimbul renunţării la a se cere dreptate
totală. Duşmanul nu se va lăsa īnşelat de concesii iar
combatanţii din propria tabără īşi vor pierde
motivaţia - din cauza lor. Obiectivul confiscării ne permite să
pierdem măcar demn, luptīnd pentru adevăr.
La cele de mai sus, observaţia
mea, deşi singulară este una de substanţă. Astfel :
Dacă obiectivul nostru este
confiscarea, atunci NU vom pierde. Indiferent cāt timp va trebui să
aşteptăm şi indiferent cu cāt ne vom alege. Pentru că,
dacă ne vom propune un ASTFEL de obiectiv, obiectivul va deveni IDEAL.
Confiscarea ca obiectiv/parte a unui proiect naţional nu presupune,
desigur, obligativitatea bunăstării. După cum nici impozitarea
progresivă ca obiectiv/parte al unui proiect economic nu presupune
obligativitatea bunăstării. Confiscarea va presupune, īn schimb,
şi va conduce, odată īnfăptuită, la reaşezarea
societăţii romāneşti īn matca normalităţii.
Normalitate pe care poporul romān, după suferinţa īndurată
aproape trei sferturi de veac (mai īntāi sub călcāiul socialismului
şi apoi sub şenilele tranziţiei), are TOT dreptul să o
pretindă de la istorie. Inclusiv sub forma DREPTĂŢII sociale ca
IDEAL. Īn schimb impozitarea progresivă va reduce totul la satisfacerea
unor nevoi materiale, pentru populaţie. Cu preţul pierderii
demnităţii individuale şi colective. Pierdere care, la rāndul ei
va atrage padubele materiale de rigoare, căci slugile cāştigă
mult mai puţin decāt stăpānii. Şi aşa mai departe. Voi
reveni la această temă.
Ca o completare dumneavoastră
adăugaţi :
(2) Domnul Şerban nu răspunde la observaţiile domnului
Cojocaru privind previzibila presiune internaţională, dar putem intui
că īşi dă seama că nu putem face ce ar trebui īn interiorul
UE (unde probabil am fost băgaţi de securicomunişti tocmai
pentru a fi protejate acumulările jefuitorilor). Se pare īnsă că
nu e atīt de speriat de ameninţarea că am fi "scoşi din
Europa", dacă īndrăznim să ne recuperam ţara
furată. Intr-adevăr, această măsură extremă care
s-ar putea lua asupra noastră pentru că nu ne lăsăm sufocaţi
de puroi, ar echivala cu o recucerire a independenţei naţionale.
Precizarea mea care, de fapt, se
găseşte şi īn textul analizat de dumneavoastră este
următoarea :
Noi vom avea, nu peste foarte mult
timp, de īndurat dispariţia Romāniei ca stat unitar. Respectiv
īmpărţirea ei. Aşa cum s-a īntāmplat, de exemplu, cu Polonia īn
secolul al XIX - lea. Sau, mult mai puţin probabil, vom suferi o ocupaţia
(militară) străină. Imediat după episodul Kosovo am fost
conştient, ca şi dr. Cojocaru, de altfel, de tăvălugul care
ne aşteaptă. Există o singură modalitate de a īncerca
să rezistăm : IDEALUL despre care am amintit.
Aşadar, dacă ar fi să
citim īn cheie fragmentul care urmează din comentariul dumneavoastră
:
(3) Scopul principal al domnului Popa este dreptatea socio-economică,
cu trimitere la dreptul natural, dar şi cu acoperire īn cel
contractualist. Vrea să facem
confiscarea, ori/şi pentru că e drept ori/şi pentru că avem
motive formale. El consideră
că toţi cei care au cumpărat sub preţ bunurile
gestionate de uzurpatorii statului postdecembrist sīnt complicii profitori ai
unui act criminal, deci trebuie deposedaţi necondiţionat de
cīştigul ilicit - īn bloc şi fără alte cercetări.
Domnul Popa contrapropune deci platformei actuale a domnului Cojocaru ideea anulării
rapide a actelor vicioase şi returnării bunurilor furate la
proprietarii de drept. După care,
cumpărătorii deposedaţi să aibă dreptul la
despăgubiri - dacă īşi dovedesc buna credinţă. Dar,
remarcă domnul Popa, multora le va fi greu/imposibil să justifice
provenienţa banilor cu care au cumpărat. Iar īn alte cazuri, se vor
putea dovedi ilegalităţile comise cu ocazia īnstrăinării.
atunci răspunsul meu va trebui
să fie :
Īnţelesul lui, al fragmentului,
nu ar trebui să se rezume doar la aspectele punctuale ţinānd de
dreptatea socio - economică, ci să facă trimitere tocmai la acel
IDEAL.
Adaosul dumneavoastră din
comentariu :
(4) Īn fine - adaug eu - fie ca afaceristul/speculatorul X (romān sau
străin) să recupereze de la stat cele 600 000 de milioane
plătite pentru un bun de 6 miliarde, dar acesta să revină
statului - şi de aici poporului jefuit de restul de 5,4 miliarde. Sau,
să recupereze cumpărătorul ultim cele 2 miliarde de la vreun
Patriciu, căruia i le-a plătit, pentru un bun pe care acesta l-a obţinut
fraudulos pe 200 milioane - bunul fiind īnsă recuperat de poporul
proprietar.
se găseşte, ca soluţie,
implicit şi īn textul meu, deoarece este soluţia cea mai
plauzibilă. Ea va fi probabil rezultatul unor negocieri dure, menite
să le poarte reprezentanţii unui stat ce īşi va
recăpăta demnitatea, după ce va trece prin purgatoriul
reformării şi după ce īşi va recupera credibilitatea īn
faţa propriilor săi cetăţeni.
Īn sfārşit referitor la ultimul
fragment din subcapitol :
(5)
Axat pe obligaţia morală absolută, domnul Popa aduce
critici/completări motivărilor propuse de domnul Cojocaru pentru
măsurile economice promovate. Daca lanţul de infracţiuni nu este
integral criminal, pe ce temei moral ne apucăm să confiscăm prin
impozitare, revigorīnd puterea căpuşei statale/maşinăriei
birocratice? Doar pentru că s-a creat capital prin exploatarea muncii? Dar
asta se īntīmplă şi īn capitalism! De altfel, deosebirile dintre
capitalism şi socialism se estompează periculos - consideră el -
dacă admitem că īn socialismul real la care am fost supuşi
proprietatea a fost a statului. Ar
īnsemna că aşa-zisul experiment comunist a fost o farsă, peste
tot, şi aşa-zisa
alternativă la capitalism
īncă nu a fost īncercată. (Si
dacă totul este īntr-adevăr o farsă, īn "ştiinţa
politică"? Răsturnīnd confuzia stat-popor, domnul Popa ar
observa că şi īn societăţile "capitaliste" o mare
parte din capital este aspirat de stat, deci devine proprietate
comună
socialistă). Pentru a
nu rata o bună justificare a confiscării, domnul Popa ne
īndeamnă să nu concedem modificarea retroactivă a statutului
Romāniei socialiste, īntr-un fel de capitalism de stat; ci să folosim
imparabil faptul că socialismul a presupus (fapt consemnat īn
Constituţii) proprietatea comună a poporului - statul fiind numai
gestionarul ei. De ce să admitem că Legea 15/90 ar fi putut opera
trecerea avuţiei comune a populaţiei (aşa cum era
declarată, īn dreptul RPR/RSR - rămas valabil) īn proprietatea
privată a unor "societăţi comerciale", care să o
poată īnstrăina? Nu se punea
şi nu se pune problema unei īmproprietăriri, spune domnul Popa,
pentru că īntregul capital aparţinea şi aparţine
imprescriptibil (īn devălmăşie) foştilor cetăţeni
ai Romāniei socialiste. Şi el trebuie să revină proprietarilor
de drept, ca orice bun furat, chiar dacă (tocmai pentru ca) starea de fapt
(regimul de exploatare a proprietăţii) a fost perturbată
criminal. Rămīnīnd de văzut cum trebuie trataţi cei care au
făcut troc cu bunuri furate. De
ce-am prezuma de altfel, īn ciuda evidenţei, că respectivii
cumpărători/profitori/complici au fost inocenţi, că nu au
observat că iau bunuri la o sutime din preţul normal, că nu au
ştiut la ce jaf participă, că nu au cunoscut Constituţia
īncălcată de Legea 15 (necunoaşterea legii neputīnd fi
invocată ca scuză)?
vă voi face cunoscută o
īntāmplare cāt se poate de pilduitoare. Īn 1994, la Romānia liberă, am dat
spre publicare cāteva articole pe tema proprietăţii. Īn mod cu totul
surprinzător au fost publicate toate. Cu excepţia ultimului. La
sfārşitul lui avertizam īn clar pe viitori cumpărători ai
capitalului romānesc că se supun riscului de a rămāne fără
bunurile dobāndite deoarece urmau să achiziţioneze lucruri furate
Punctul meu
(adică al dumneavoastră) de vedere.
Ziceţi dumneavoastră, la
īnceput, cāt se poate de diplomatic :
(1) Impărtăşesc cu cei doi domni dorinţa ca romānii
să iasă demn din mizerie şi convingerea că ei au fost
jefuiţi monumental după 1990. Respect īnţelepciunea
reformatorului Cojocaru, care a luat notă de dificultăţile cu
care se īnfruntă setea de dreptate (si mă miră că īşi
conservă toată dragostea pentru o populaţie care s-a comportat
lamentabil īn aceşti 22 de ani - fie ea şi victimă a unui proces
de degenerare forţată de tip Piteşti). Īn problema
esenţială a confiscării, sīnt īnsă de aceeaşi
părere cu domnul Şerban Popa, pentru că şi eu am, īn primul
rīnd, preocupari justiţiare, de īnsănătoşire socială,
necesităţile economiei distributiste operīnd -pentru mine- īn plan
secund (asta şi pentru că ele sīnt construcţii ipotetice, īn
timp ce nedreptatea comisă - e un fapt īmplinit). Am studiat
īmproprietăririle agrare (1864,1881,1921,1945), care au avut şi ele
esenţă distributistă, şi le-am observat efectele benefice,
dar şi carenţele/limitele, unele inevitabile, altele datorate slabei
viziuni sistemice şi nivelului insuficient de moralitate. Scepticismul
temperat mă īmpiedică să plătesc cu renunţări la
adevăr soluţiile miracol. Consider deci legitim/lăudabil
zbuciumul domnului Popa pentru a-l determina pe domnul Cojocaru să nu cedeze
teren īn problema confiscărilor şi anulărilor,
compromiţīndu-şi astfel īndelungata luptă. Dar e vorba -
recunosc - de o consonanţă subiectivă, avīnd īn vedere că
şi eu l-am rugat pe domnul Cojocaru (public) cam acelaşi lucru
şi cam cu aceleaşi argumente.
Iar eu zic :
Să lăsăm,
politeţurile şi să privim lucrurile, īn faţă, cu
curaj. La fel ca Rudyard Kipling care spunea : Dă-mi Doamne curajul
să schimb ceea ce pot schimba, tăria să īndur ceea nu pot
să schimb şi īnţelepciunea să pot recunoaşte
diferenţa. Prin urmare, cel puţin din acest punct de vedere,
distincţia fundamentală cu
care trebuie să operăm este cea legată de răspunsul la
īntrebarea : statul romān a furat de la poporul romān īntreaga avere care
aparţinea acestuia din urmă, prin promulgarea Legii 15/1990, sau nu ?
Dacă răspunsul este DA,
atunci vom avea o anumită problemă de rezolvat şi, implicit, o
anumită cale de urmat. Dacă răspunsul este NU, atunci vom avea o
altă problemă de rezolvat şi o altă cale urmat. Care nu vor
face īnsă obiectul demersului meu. Īn plus, dacă tot a venit timpul
să spunem lucrurilor pe nume, nu despre aceea īnţelepciune care a luat notă de
dificultăţile cu care se īnfruntă setea de dreptate este
vorba īn ceea ce-l priveşte pe dr. Cojocaru. Dsa a ales calea pe care a ales-o,
īn mare măsură datorită dorinţei de a evita asocierea cu
unul sau mai mulţi jurişti, pentru a (re)fundamenta juridic Varianta.
Jurişti care, neīndoielnic, ar fi ridicat, de la bun īnceput,
pretenţii de coautorat.
Drept aceea, nu pot fi de acord cu dumneavoastră
nici măcar atunci cānd spuneţi :
(2) Mi se pare īnsă inoportun conflictul teoretic dintre ei privind
izvoarele de drept ("sediile" - īn jargon juridic) ale
reparaţiei economice postcomuniste. Am observat şi eu la un moment
dat (studiind lucrări de drept comunist, pentru a face faţă proceselor īn care m-am
angrenat) că Tovarăşii au pretins că proprietatea "de
stat" ar fi de fapt a īntregului popor, statul fiind doar un
administrator, un fel de intermediar. Aşadar, juridic, capitalul RSR
aparţinea īn comun poporului - şi observaţiile domnului Popa
sīnt formal juste. Distincţia "privat"/"public" fiind
nesemnificativă la nivelul proprietăţii, ci introducīnd doar
restricţii de īnstrăinare. Partea "publică" este
declarată inalienabilă, deci nu poate face obiectul unor
vīnzări, īn timp ce partea privată este un instrument prin care
statul-administrator poate face tranzacţii, presupus echitabile şi
oportune, īn vederea īndeplinirii optime a sarcinilor de gestiune a
avuţiei colective.
Ca răspuns la cele de mai sus :
Voi relua pentru dumneavoastră,
depănarea unui fir, deopotrivă istoric şi logic, pentru a
vă face să īnţelegeţi că īncă sunteţi
prizonierul unei manipulări pe cāt de veche pe atāt de subtilă.
Aşadar, pe scurt şi fără false pudori, esenţa problemelor
cu care (īncă) ne confruntăm rezidă īn faptul că
conspiraţia comunistă nu a fost conspiraţia celor mulţi,
săraci şi oropsiţi īmpotriva celor puţini, bogaţi
şi puternici pentru a-i desfiinţa, ca clasă. Dimpotrivă.
Conspiraţia comunistă a fost (şi īncă este)
conspiraţia celor puţini, bogaţi şi puternici īmpotriva
celor mulţi săraci şi oropsiţi pentru a-i putea
menţine īn aceeaşi stare. Această conspiraţie (ca parte a
unui proiect mult mai vast) a avut deci un rol preventiv. Acela de canalizare a
nemulţumirilor, de manipulare a acţiunilor şi de control al
liderilor cu scopul final al discreditării utopiei. Ceea ce iată,
conspiratorii au şi reuşit īn cea mai mare parte. Cea ce
īnseamnă că, din punctul de vedere al realităţilor
efective, societatea omenească, īn ansamblul ei, a depăşit
demult pragul a ceea ce, īn mod peiorativ şi dispreţuitor. este
denumit de către intelectualii subţiri ca fiind teorie a
conspiraţiei. Cānd, de fapt, noi ne aflăm băgaţi pānă
īn gāt (tocmai de către conspiratorii īnşişi) īn plină
practică a conspiraţiei. Iar conceptul cheie asupra căreia, la
jumătatea secolului al XIX-lea, s-au concentrat conspiratorii pentru a
īşi atinge scopurile a fost acela de desfiinţare a
proprietăţii private şi de īnlocuire a ei cu proprietatea
comună/social(ist)ă asupra mijloacelor de producţie
(capitalului). A se vedea, de altfel, explicaţia cāt se poate de
clară şi la obiect pe care Marx şi Engels o produc in nuce īn
paginile Manifestului comunist privitoare la ce īi deosebeşte pe
comunişti de toţi ceilalţi. Consecinţa implacabilă a
introducerii şi promovării acestui concept fundamental, cel al
proprietăţii comune, a fost aceea că, prin punerea sa īn
practica naşterii statelor socialiste, acest tip de proprietate urma
să definească, īn general, noua viitoare societate şi, īn
particular, să elimine statul ca posibil (unic) proprietar. Motivaţia
fiind una cāt se poate de evidentă. Statul socialist fiind (ca orice alt
stat) o entitate SINGULARĂ distinctă de popor şi, totodată,
compactă (indiferent că īl considerăm ca fiind organizaţie,
persoană juridică sau subiect de drept) nu poate fi proprietarul
(unic al) bunurilor. Pentru că dacă ar fi (singurul) proprietar de
bunuri atunci nu ar putea fi decāt un proprietar privat. Calitate
incompatibilă īnsă cu dogma marxistă care proclamă tocmai
desfiinţarea proprietăţii private. Aşadar, ab initio,
statul socialist nu poate fi proprietar de capital. Şi acest lucru nu
poate decāt să se reflecte īn Constituţia unui stat socialist, act
care este - chiar şi īn socialismul real - expresia izvorului de drept.
Iar īn cazul īn care acest lucru nu se īntāmplă, atunci statul cu pricina
nu este unul socialist. Ca atare, nu poate exista proprietate
socialistă de stat, pentru că proprietatea socialistă este o
proprietate comună (īn devălmăşie) a mai multor
proprietari. Īn vreme ce proprietatea statului nu poate fi decāt una
singulară, a unei singure entităţi. Deci privată. Cu alte
cuvinte, din această cauză, adevărata semnificaţie a
sintagmei proprietate de stat este : proprietate ADMINISTRATĂ de
către stat. De altfel, nu este de prisos să fac următoarea
observaţie : limba romānă nu reţine expresii de felul
proprietate de Popescu sau proprietate de societate comercială
, ci
doar exprimări de felul proprietate a lui Popescu, sau proprietate a
societăţii comerciale. Aici, īn paragraful de mai sus privitor la
proprietatea socialistă de stat, este deconspirat aşadar
călcāiul lui Ahile al socialismului real, dar şi al marxismului īn
general. Problema de rezolvat, din punctul meu de vedere, fiind aceea de a
descoperi dacă acest călcāi a lui Ahile este unul intenţionat
fabricat şi lăsat cumva intenţionat la vedere, sau dacă
problema proprietăţii - īn mod fatal nerezolvată, pentru că
este nerezolvabilă - nu ascunde, pe undeva, o altă bombă cu ceas
şi mai devastatoare.
Pe de altă parte, revin cu
precizarea făcută anterior (īn materialul pe care deja vi l-am trimis
ca o introducere la prezenta), privitoare la dreptul de proprietate, pentru a
reitera faptul că dreptul de proprietate este un drept real - patrimonial.
Ceea ce face ca regimul proprietăţii să fie unul imperativ.
Nicidecum unul optativ. De unde rezultă că dacă un bun
aparţine cuiva anume, atunci respectivul bun nu poate să
aparţină şi altcuiva. De unde se vede, īn consecinţă,
că nimeni nu poate fi proprietarul unui bun īn numele altcuiva.
Adică, pentru a veni la subiectul care ne interesează, dacă un
bun aparţine poporului atunci el nu poate aparţine (şi)
statului. Deci fabricile, uzinele, etc. nu pot aparţine statului ca bunuri
ale īntregului popor. Dacă fabricile, uzinele, etc. aparţin
poporului, atunci singura calitate a statului īn raport cu ele poate fi (dar nu
este obligatoriu să fie) aceea de administrator/gestionar.
Se vede, sper, din cele de mai sus
că, īn privinţa modului de a aborda problemele, chiar dacă el
este unul posibil şocant, mă aflu foarte departe de literatura
conspiraţionistă de tipul Jan Van Helsing, de exemplu. Pe care, de
altfel, o consider, nu fără temei, ca fiind o componentă
manipulatorie a conspiraţiei īnsăşi.
Mai departe, nici cu afirmaţiile
dumneavoastră ulterioare nu pot fi de acord :
(3) Nu cred că distincţia īntre "proprietatea statului"
şi "proprietatea poporului", sau diferenţa dintre cele doua
motivări ale dreptăţii (recompensarea muncii exploatate īn
lagăr sau redistribuirea avuţiei comune) e atīt de importanta īncīt
să ducă la ruptură īntre doi vechi camarazi. Ce este īn fond
statul, ca tip de fiinţare? Īn ce sens are el "personalitate
juridică" şi intră el ca subiect (de drept) līngă
verbul "a avea"? Să
comparăm situaţia sa cu fiinţarea şi avuţia persoanei
sau cu regimul altor "fiinţări" compuse artificial - cum ar
fi firmele şi asociaţiile. Vom observa imediat că, aşa cum
o firma are proprietăţile, structura şi fiziologia ei, dar are
īn spate nişte acţionari (persoane-īn final), statul are şi el īn spate -īn final- īntreaga
populaţie, a cărei avuţie colectivă o administrează.
Deci o "proprietate de stat" aparţine tot comunităţii poporului!
Această dualitate era chiar teza pe care o propovăduia dreptul
comunist: că deşi gestionarul e statul, adevăratul proprietar
este poporul. De aceea "infracţiunile īmpotriva avutului
obştesc" priveau daunele aduse "īntreprinderilor de stat".
Chiar bunurile "societăţilor comerciale", care sīnt
componente ale statului, aparţin īncă poporului reprezentat de stat !
Legea 15 nu este vīrful activităţii criminale a celor care au jefuit
poporul romān, ci doar un instrument tehnic- esenţial- īn procesul longitudinal
al spolierii. Chiar şi īn urma ei, bunurile trecute īn gestiunea
societăţilor comerciale aparţineau īncă poporului-proprietar īn comun, aşa cum
aparţinuseră şi īnaintea ei, cīnd le gestiona statul comunist.
Şi vă răspund :
Motivele dezacordului meu referitoare
la fragmentul de mai sus le găsiţi īn explicaţiile anterioare.
Īn plus, paralela dumneavoastră īntre firme şi asociaţii care au
īn spate acţionariatul propriu, pe de o parte şi statul care are īn spate
īntreaga populaţie este una greşită. Pe scurt, motivaţia
fiind aceea că firmele, societăţile au ca temelie a
fiinţării lor un contract economic, īn vreme ce statul
fiinţează īn baza unui contract social. Deci īn zilele noastre, o
proprietate de stat aparţine doar statului. Nicidecum (şi) poporului.
Statul, ca orice alt capitalist,
este proprietarul īntreprinderii, īn vreme ce īntreprinderea este proprietara
patrimoniului. Īn ceea ce priveşte distincţia īntre proprietatea
privată a statului şi proprietatea publică ale statului
postsocialist lucrurile sunt cāt se poate de clare. Potrivit Constituţiei
şi legilor īn vigoare şi una şi cealaltă sunt
proprietăţi PRIVATE ale statului. Lor aplicānduli-se acelaşi
regim imperativ de care aminteam. Deosebirea dintre ele constă īn faptul
că proprietatea publică este inalienabilă. Poporul, la care
dumneavoastră faceţi trimitere cu referire la proprietatea
publică, nu are nimic de a face cu ea. Comparativ cu dreptul actual, dreptul
socialist se afla īntre Scylla şi Caribda şi prefera (inclusiv īn
redactarea constituţională) o exprimare sibilică,
eufemistică, chiar metaforică. Pentru că, īn dreptul socialist,
poporul era (potrivit dogmei marxiste) proprietarul socialist, īn comun, īn
devălmăşie, dar direct al bunurilor mijloace de producţie.
Adică al patrimoniului īntreprinderilor : al strungurilor, camioanelor,
locomotivelor, clădirilor, etc. Infracţiunile īmpotriva avutului
obştesc nu puteau fi, deci, denumite altfel decāt ca infracţiuni
īmpotriva avutului obştesc, īntrucāt bunurile (īntreprinderile) despre care
se făcea vorbire nu aparţineau statului, ci direct poporului, obştei. Şi, prin urmare, aşa
după cum am precizat şi īn Adevărul despre Legea Cojocaru, nu
puteau fi pedepsite infracţiuni săvārşite īmpotriva a ceea ce nu
exista : proprietatea socialistă de stat, ca proprietate aparţinānd
statului. Īn consecinţă, dacă facem acum referire la
situaţia de după promulgarea Legii 15/1990 lucrurile sunt, din
punctul meu de vedere, cāt se poate de clare şi le-am şi expus deja
ca atare. Promulgarea Legii 15/1990 a reprezentat, īn sine, comiterea a, cel
puţin, unei infracţiuni majore : furt calificat săvārşit
īn dauna avutului obştesc, conform art. 223 cod penal aflat īn vigoare la
acea dată. Dacă, nu cumva, īncadrarea era direct subminarea
economiei naţionale, infracţiune pe care nici actualul cod penal,
asemenea celui socialist, nu o prescrie. Iar furtul, īn nici un fel de drept -
fie el socialist, sau capitalist - nu crează drept de proprietate. De
aceea, chiar şi după promulgarea Legii 15/1990, poporul romān
continuă să fie proprietarul de drept al averii sale deţinute īn
comun īnainte de 1990. Drept aceea, promulgarea Legii 15/1990 chiar ESTE vārful
activităţii criminale săvārşite īmpotriva poporului romān.
Ceea ce aduceţi
dumneavoastră īn discuţie īn fragmentul următor şi anume :
(4)
De-abia prin distrugerea şi īnstrăinarea averii colective de
către "băieţii deştepţi" s-a īmplinit
prelungita infracţiune continuată. De unde - temeiul solid al
nulităţii absolute a respectivelor "privatizări"
şi necesitatea pedepsirii vinovaţilor pentru "tranziţia
criminala".
se referă, īn principal, la
infracţiuni săvārşite īn formă continuată de trafic cu
bunuri furate şi la infracţiuni conexe acestora. Numai că ele au
īn vedere, de data aceasta, nu păgubirea proprietarului - poporul romān -
care deja a fost păgubit prin promulgarea Legii 15/1990, ci
(auto)păgubirea voluntară a hoţului īnsuşi, adică a
statului.
Ceea ce īnseamnă, cu alte
cuvinte, că temeiul solid al nulităţii (absolute a)
respectivelor privatizări nu īl constituie īnstrăinarea şi/sau
distrugerea de bunuri furate, ci tocmai furtul lor ca atare.
Ca o primă formulare,
sentinţa dumneavoastră pare a fi deci următoarea :
(5) Aşa că aş da credit domnului Cojocaru, cīnd
semnalează domnului Popa că a căzut pradă unui formalism.
Dar şi domnului Popa, cīnd afirmă că e mai preocupat de
aspectele juridice decīt domnul Cojocaru. Reproşīnd acestuia că
īncearcă un compromis nefericit pentru a trece de rezistenţa
afaceriştilor īmbogăţiţi murdar, domnul Popa face altul,
pentru a īnvinge inerţia/rezervele/rezistenţa juriştilor. Ambii
par a nutri iluzii privind aliaţii potenţiali, captaţi din
rīndurile duşmanului. Alături de afaceriştii
īmbogăţiţi necinstit, juriştii postcomunişti sīnt
şi ei fatal implicaţi īn marea crimă care a lovit poporul romān,
au fost plătiţi ca să legitimeze nedreptatea, de aceea nu pot
sprijini o reformă radicală, "nu īnţeleg" decīt
argumentele venite de la stăpīnii/complicii lor şi nu se lasă
convinşi teoretic să treacă de cealaltă parte.
Iar răspunsul meu este următorul
:
Formularea sentinţei, nu este cea
corectă īn ceea ce mă priveşte. Pentru că nu mai nutresc
demult nici un fel de iluzii īn ceea ce īi priveşte pe juriştii
postcomunişti. Nici īn ceea ce īi priveşte pe juriştii
proveniţi din generaţiile anterioare lui 1989. Asupra cărora
m-am lămurit definitiv īn 1994, cu prilejul tentativei mele de a trezi
conştiinţele. Căci am stat atunci şi ulterior (degeaba) de
vorbă cu o bună parte din crema juriştilor : Vasile Gionea, Toma
Dragomir, Gh. Ghiga, Eliodor Focşeneanu, Gh. Limona, Corneliu Turianu,
ş.a.m.d. Cu toţii au fugit de mine, de īntrebările şi de
propunerile mele ca dracul de tămāie. Dar nici īn ceea ce īi priveşte
pe juriştii tineri (mulţi făcuţi la apelul de seară īn
universităţile private şi, de asemenea, mulţi dintre ei
īnregimentaţi īn partidele politice) nu pot aduce mărturie că am
făcut un cāt de mic progres īn a reuşi să le trezesc interesul şi
să īi determin să colaboreze.
Pe de altă parte, ca o a doua
formulare a sentinţei dumneavoastră, faceţi următoarele
afirmaţii :
(6) Acum revin la pledoaria domnului Popa, atīt de preocupat să
contrapună o justificare puternică a confiscării
īncīt a
căzut īntr-o capcană, pe care sigur nu o dorea. Aceea de a recurge
argumentativ la legislaţia fostului regim, legitimīnd implicit dreptul
comunist şi pretenţiile Dreptului īn general de fi izvorul
realităţii sociale. Incercīnd să combată (in termenii dragi
juriştilor postcomunişti) concesia practică făcuta de
domnul Cojocaru acaparatorilor avuţiei poporului, domnul Şerban
recurge la concesia teoretică de a legitima Constituţiile şi
legislaţia comunistă
. şi chiar aplicabilitatea acestora
după 1990! Acest demers poate fi util pentru a da peste nas promotorilor
"continuităţii juridice", cărora domnul Şerban le
contrapune un argument fatal (pentru securicomuniştii
īmbogăţiţi): dacă
legile comuniste sīnt respectabile, atunci toate manevrele de privatizare din
timpul "tranziţiei" trebuie anulate. De unde, ne-am putea alege
cu un acord mai larg privind criminalitatea legislaţiei comuniste, pe care
Justiţia nu vrea să o recunoască, de 22 de ani - ca să nu
se autodenunţe. Argumentul Popa este deci un excelent instrument pentru a
impune un adevăr mai mare decīt acela - trivial- al proprietăţii
comune: că regimul comunist a fost criminal, cu legislaţia lui cu
tot.
Afirmaţiile dumneavoastră
mă fac să constat că acestei a doua formulări a
dumneavoastră trebuie să i se adauge o explicaţie mai amplă
privitoare la natura şi efectele (criminale ale) comunismului.
Astfel, din punctul meu de vedere,
dogma comunistă fundamentală, cea a desfiinţării
proprietăţii private, precum şi regimul politic instaurat pentru
a o pune īn practică ar fi (fost) ab initio criminale dacă ele ar fi
promovat confiscarea - fără discernămānt a - tuturor
proprietăţilor private de la respectivii lor proprietari. Ori, nici
teoria şi nici practica marxistă nu propun, de plano, o astfel de
cale. Calea desfiinţări proprietăţii private de către
comunişti este exproprierea. Adică trecerea bunurilor (capitalului)
din proprietate privată īn proprietate comună cu plata către
proprietari a unei (juste) despăgubiri. Excepţia, adică
măsura confiscării, urmānd să se aplice doar īn cazuri speciale.
De exemplu, īn cazul celor dovediţi ca duşmani
ai poporului. Studierea Legii naţionalizării din 11 iunie 1948,
fiind cāt se poate de instructivă pentru ambele situaţii.
Aşadar, cel puţin la acest nivel de aproximare, se poate vorbi despre
o natură criminală a teoriei şi practicii marxiste īn
măsura īn care comuniştii īnşişi şi-au īncălcat
propriile standarde. Şi evident, după cum bine, ştim ei şi
le-au īncălcat cu brio, dacă se poate spune astfel. De cele mai multe
ori īncălcarea făcāndu-se prin nesocotirea şi nerespectarea unei
legislaţii (proprii) care nu conţinea, īn sine, prevederi care
īncălcau drepturile omului şi ale cetăţeanului. Deşi
au existat şi legi - cu precădere acte normative de ordin secundar,
dar nu numai - care au reprezentat, prin ele īnsele, acte
criminale/infracţionale ca tare. Deci Legea 15/1990, privită din
acest punct de vedere, nu reprezintă o noutate. Ci o urmare
firească, de tip infracţional, după modelul anterior brevetat.
Şi de aceea şi monumentalul Petre Ţuţea avea perfectă
dreptate atunci afirma că comuniştii trebuie trataţi nu ca
oameni politici, ci ca infractori de drept comun. Īntr-o primă concluzie
aşadar, ce rezultă din cele de pānă acum ? Rezultă că
statele socialiste, respectiv cei responsabili cu guvernarea acestor state se
fac vinovaţi de comiterea efectivă de infracţiuni majore īn oricare
din următoarele două situaţii, singurele la care ne putem
raporta ca fiind reale. Dar īn privinţa cărora, din varii motive, zic
unii că nu (ne) putem decide care dintre ele a fiinţat īn realitate
şi care nu.
1. Situaţia īn care statul
socialist a pus īn practică - īn primul rānd prin inserarea īn dreptul
constituţional (socialist) - dogma marxistă, teoretică, a
proprietăţii comune a īntregului popor. Provenită din
exproprierea sau/şi confiscarea proprietăţilor private,
capitaliste. El, statul, rezervāndu-şi doar rolul īn care era distribuit :
acela de administrator. Calitate īn care īnsă se face vinovat de
comportament infracţional (cuprinzānd practic toată paleta de
infracţiuni) īmpotriva proprietarului īnsuşi al averii deţinute
īn comun - īntregul popor.
2. Situaţia īn care statul nu a
pus īn practică dogma marxistă, teoretică, ci s-a autoproclamat
proprietar al capitalului provenit din exproprierea sau/şi confiscarea
proprietăţilor private, capitaliste. Calitate īn care se face
īnsă vinovat de comportament infracţional (cuprinzānd practic
toată paleta de infracţiuni) īmpotriva populaţiei pe care a
redus-o astfel la starea de sclavie. Chiar dacă a procedat īn mod legal
din punctul lui de vedere, dar de neacceptat pentru lumea civilizată, prin
legi care au consfiinţit starea de sclavie ca atare.
Convingerea mea este aceea potrivit
căreia statul socialist romān s-a aflat īn prima situaţie. Poate
că cea de a doua situaţie se potriveşte Chinei, nu ştiu, nu
am studiat problema. Drept urmare, din punctul meu de vedere, calea de urmat
pentru confiscare este aceea a folosirii īn totalitate a armelor pe care
istoria de un veac şi jumătate a marxismului teoretic şi de o
jumătate de veac de socialism real īn Romānia ni le pun, cu prisosinţă,
la dispoziţie. Orice analist militar (şi nu numai militar) ştie
că cea mai deplină victorie asupra adversarului este cea
obţinută prin folosirea propriilor lui arme. Folosirea dreptului
socialist ca temei/premiză şi justificare ale confiscării
capitalului furat de către statul postsocialist de la poporul proprietar
reprezintă, deci, CALEA REGALĂ de desfiinţare şi
decredibilizare finală completă şi definitivă,
fără reziduuri nocive, ale utopiei comuniste. Adică, de desfiinţare
a utopiei īntr-un mod CONTRAR intenţiilor nutrite de oculta care a
inspirat şi patronat utopia şi, mai nou, dar tot conform planului,
continuă să o protejeze. După ce a retras-o, parţial, din
scenă. Īn vederea unei viitoare posibile/probabile
reciclări. După caz : fie ca bau - bau, fie, dimpotrivă, de ce
nu, ca stindardul revopsit al unei la fel de utopice a Treia Cale.
Capcana despre care vorbiţi nu
este deci pentru mine. Este chiar pentru cei care au pus-o. Şi ei
ştiu asta foarte, foarte bine. De aceea, din punctul lor de vedere,
există o singură soluţie : să facă īn aşa fel
īncāt să nu mai afle nimeni despre existenţa şi
funcţionarea respectivei capcane.
Modurile lor (este vorba aici, de
elitele postcomuniste, executantele directe ale planului : īn primul rānd de
guvernanţii din tot spectrul politic, dar nu numai) prefenţiale de a
se comporta şi de a acţiona fiind, īn principal, două :
1. Sloganul bolşevic, potrivit
căruia despre ceea ce nu se vorbeşte, nu există
2. Modelul Theodor Roosevelt, potrivit
căruia dacă nu-ţi poţi convinge duşmanii,
īncurcă-i.
Īn condiţiile create de expunerea
de mai sus redau acum finalul capitolului dumneavoastră :
(7) După ce m-am cufundat şi eu un timp īn labirintica
juridică care pare a-l fi acaparat şi pe domnul Popa, am remarcat
faptul că efectul paradoxal al legalităţii antisociale nu este
observat nici de "practicienii", nici de "teoreticienii"
dreptului nedrept. Am īncercat apoi să scrutez fără
prejudecăţi problema legitimităţii legii. Revin succint
aici asupra unor idei expuse īn alte eseuri (http://www.ioanrosca.com/eseuri/justitiarism_criminalitatea_justitiei.htm).
Legile unui regim nu au
legitimitatea absolută pe care şi-ar dori-o unii prezumată
mecanic. Ele deseori sīnt instrumente de impunere a unei
criminalităţi de stat- fapt dovedit din plin şi de
experienţa comunistă. Nu
poţi repara maşinăria unui stat uzurpat de o bandă
criminală, conservīnd legile de
care s-a folosit crima, sau declarīnd că, pentru a fi corectate efectele
lor, nu pot fi incriminate cauzele - retroactiv. La Nurenberg s-a admis dreptul
de reparaţie supra-legală
Dar ca să recurgem şi noi la el,
ar trebui să fim cīştigători
Măcar al unui război
politic.
Situaţia specială a malversaţiunilor juridice asupra
populaţiilor supuse legilor nocive e (neīntīmplător) foarte
puţin tratată īn teoria statului şi dreptului. Aflăm īn
cele mai mici detalii ce se face atunci cīnd norma presupus justă e
īncălcată, dar nu şi atunci cīnd norma dovedit criminală
este impusă prin metode antisociale şi prezumţia
legitimităţii e contrazisă de realitate. Nu dispunem de o teorie
a pedepsirii abuzului prin drept. Totuşi, teoreticienii din afara zonei
sinistrate (Europa de Est) au observat problema "justiţiei de
tranziţie", sesizīnd că la prăbuşirea comunismului s-a
creat o situaţie imposibilă pentru teza legitimităţii
absolute a legii. Cum poate o societate să īşi revină dintr-o
gravă degenerare, susţinută de un aparat legislativ uzurpat,
dacă admite "continuitatea juridică" ca volant-obstacol īn
calea schimbării salvatoare? O
revoluţie reală se īnsoţeşte cu o revoluţie
juridică. Īn perioada tranzitorie,
pīnă cīnd este instalat noul cadru normativ, societatea mişcīndu-se
liber, īn căutarea mai-binelui social.
Sīntem īncă īn această situaţie şi nu ar trebui să
ne ferim de legiferări revoluţionare, benefice şi juste. Să
acţionăm pentru drepturile reale ale poporului romān jefuit, nu
pentru a respecta nu ştiu care prevederi ale unor legi strīmbe. Nu ne
trebuie justificare comunistă pentru dreptate. Intr-o democraţie
reală, dacă majoritatea ridică un partid care propune
măsuri legitime moral şi faste social - nimic nu poate opri
legiferarea. Punctul meu de vedere faţă de disputa īntre abordarea
"economicistă" şi "juridicistă" este deci o
abordare "politicistă": un popor lovit de nedreptate
genocidară trebuie să-şi organizeze viaţa īncīt să
īşi revină, să impună legile necesare pentru a reintra īn
normalitate. Avem dreptul la noi temeiuri de drept, cele de care societatea are
nevoie ca să se īnsănătoşească. Trebuie să avem
curajul de a motiva confiscările, anulările şi despăgubirile
pe prioritatea binelui social, adică a vieţii-scop, asupra
Dreptului-mijloc, care trebuie să o slujească, nu să o
otrăvească. Sīnt de acord cu domnul Cojocaru, dacă spune:
să facem ce trebuie şi vom justifica juridic īn consecinţă.
Sīnt de acord cu domnul Şerban dacă spune: să găsim
justificări juridice solide, dacă sīntem īmpiedicaţi să
facem dreptate. Cele două abordări pot converge. Numai să se
obţină majoritatea democratică, īn sprijinul măsurilor
corectoare. Ceea ce nici eu nu prea cred că se va reuşi,
datorită adīncii degenerări inoculate victimelor prin implicare
compromiţătoare ("descurcare") sau resemnării, īn urma
unei prelungite neputinţe individuale şi colective
("lehămitire").
Dar, pe de o parte, fără un mesaj clar, tăios, incitant,
şansele de reanimare a spiritului justiţiar devin absolut nule.
Şi - pe de alta - lupta celor ramaşi īntr-un joc cu miză
confuză īşi pierde nobleţea, devenind psihoză
politică, drum dureros spre alienare sterilă.
La care eu vă răspund :
Constat că fragmentul citat se
potriveşte foarte bine cu expunerea mea, imediat anterioară care,
pare a fi avut darul să prefaţeze cumva expunerea dumneavoastră
finală. Astfel, din punctul meu de vedere, ceea ce dumneavoastră
identificaţi ca legitimitate a legii nu este altceva decāt adevărul
cauzal, definibil īn conţinut. Deci aristotelic : ca adecvare la
realitate. Dacă adoptăm acest punct de vedere, absolut rezonabil, vom
fi feriţi de exagerarea legităţilor absolute, tocmai pentru că
nu va exista o legitimitate absolută, īntrucāt legitimitatea se va raporta
la adevăr, iar adevărul la realitate. Este cāt se poate de simplu
şi de bun simţ. Ideile (platonician vorbind) nu aparţin lumii
acesteia. După cum nici Īmpărăţia lui Hristos-Dumnezeu nu
este din lumea aceasta. Ceea ce īnseamnă că dreptul putea avea
pretenţii de a transcede realitatea doar dacă se raporta la
Divinitate. Sau cu alte cuvinte la Idee. Odată ce oamenii au renunţat
la Dreptul Divin, deci la Revelaţie (nu degeaba īn intervenţia mea
precedentă făceam referire la Kant care pomenea despre Cerul
īnstelat de deasupra noastră şi despre legea morală din noi)
legătura s-a rupt. Să sperăm că nu definitiv. Oricum, īn
situaţia īn care ne aflăm, este limpede că avem nu numai
posibilitatea, ci şi datoria de a legifera potrivit adevărului nostru, adecvat la realitate aşa
cum o trăim noi. Dumneavoastră
spuneţi : o revoluţie reală se īnsoţeşte de o
revoluţie juridică. Perfect de acord. Precedentele există. Dar
īn cazul nostru, privitor la rezolvarea problemei proprietăţii, nici măcar nu va fi nevoie de o
revoluţie juridică pentru a ne recăpăta bunurile furate.
Şi nu va fi necesar nici să avem curajul să motivăm,
confiscările, anulările şi despăgubirile. Practic, īn cazul
confiscării cel puţin, va fi suficientă punerea īn aplicare de
către procuratură şi poliţie a măsurii de
confiscare/sechestru asigurator, dictată/dispusă de un tribunal
abilitat, care să constate comiterea infracţiunii de furt.
Comisă eventual chiar de autori rămaşi, deocamdată,
necunoscuţi la data pronunţării măsurii de confiscare. Ceea
ce, desigur, nu va reprezenta un impediment pentru declanşarea/continuarea
unei anchete care să facă lumină pānă la capăt īn ceea
ce-i priveşte pe autorii furtului şi pe complicii lor. Īn acest caz
pot să vă garantez că justiţia īşi va face datoria
(pentru a cita un şablon din argo-ul tv) deoarece, odată
deposedaţi de averile acumulate, suspecţii se vor transforma repede
īn īnvinuiţi, apoi īn condamnaţi şi, īn final, īn
puşcăriaşi. Oricum, prin textul pe care vi l-am remis De ce
suntem īn rahat şi cum ieşim din el ? scris acum aproape un an, am
venit, sper, īn īntāmpinarea viziunii dumneavoastră politiciste. Pentru
că, īn condiţiile date, nu am crezut şi nu cred nici o
secundă īn şansele de succes ale unei acţiuni īn instanţă
care să ducă la confiscarea capitalului furat prin Legea 15/1990. De
aceea am fost şi am rămas circumspect faţă de
iniţiativa legislativă a dr. Cojocaru prin care dsa a depus la
Parlament (prin intermediul senatorului Ioan Ghişe, dovedit, de altfel,
drept colaborator al securităţii) proiectul său de lege. Singura
justificare a unui astfel de gest - comis, nădăjduiesc, cu bună
credinţă - fiind, probabil, una politică. Aceea de a demonstra
reaua credinţă a deputaţilor şi senatorilor şi de face
cunoscută o figură politică charismatică : cea a dr.
Cojocaru. Deci, după cum spuneam, am fost şi am rămas (cel
puţin deocamdată) circumspect faţă de o posibilă
acţiune īn instanţă pe tema confiscării capitalului furat.
Mai ales datorită pericolului de manipulare şi discreditare prin
media a acţiunii īn sine. Īn ceea ce priveşte faptul că
veţi fi de acord cu dr. Cojocaru dacă dsa va spune : să facem ce trebuie şi vom
justifica juridic īn consecinţă trebuie să vă atrag
atenţia că, īn prealabil, va trebui să fiţi de acord
că ceea ce vrea să facă dr. Cojocaru este ceea ce trebuie.
Şi nu ceea ce NU trebuie. Ori, eu am demonstrat, cred cu
prisosinţă, că ceea ce vrea să facă dr. Cojocaru NU
este ceea ce trebuie. Nu mai revin. Īn ceea ce mă priveşte, nu voi
spune īnsă : să găsim
justificări juridice solide, dacă sīntem īmpiedicaţi să
facem dreptate. Pentru simplul motiv că, dacă suntem
īmpiedicaţi să facem dreptate, nu lipsa justificărilor juridice
solide ne va īmpiedica. Ci reaua credinţă a celor care vor să ne
īmpiedice. Aşa că cele două soluţii nu au cum să
conveargă. Ceea ce īnseamnă că tot rezolvarea
politic(ist)ă, va fi soluţia. Dacă va fi. Şi asta pentru
că, rezolvarea politică nu ne este īnsă, deocamdată, la
īndemānă. Fiindcă este perfect adevărat că locuitorii
Romāniei, descurcăreţi şi lehămesiţi nu dau nici
un semn că īnţeleg ceva, sau că vor ceva. Iar pentru mine - care
de două decenii īncerc să īi fac, pe cei cu care intru īn contact,
să se dezmeticească - este īnsă limpede că imensa
majoritate a locuitorilor de care vorbeam sunt dominaţi de frică.
Frica de a se opune opresorilor. Frica, după cum ştim, fiind
totuşi, īn anumite situaţii - de regulă, cele fără
ieşire - declanşatorul/detonatorul curajului. Situaţie īn care
am următoarea īngrijorare legitimă : să nu fie, totuşi,
prea tārziu
Aşa după cum vă
mărturiseam, eu nu am veleităţi de om politic. Nu-mi propun deci,
asemeni dr. Cojocaru, să creez un partid şi să mă pun īn
fruntea lui pentru a accede la demnităţi īn stat. Īn aceste
condiţii, ţinta mea este de a īncerca să coagulez (măcar)
un (prim) grup de activişti a căror sarcină principală
să fie aceea de a răspāndi mesajul care să conţină
ideea centrală a confiscării ca platformă a reaşezării
societăţii romāneşti. Şi de a pune astfel bazele
mişcării de care vorbeam īn textul - manifest De ce suntem īn rahat
şi cum ieşim din el ? Lucru de o maximă dificultate īn
condiţiile īn care, cei cărora mă adresez, fie ignoră pur
şi simplu mesajele, fie dau răspunsuri ca cel, formulat de dl. Ovidiu
Hurduzeu, intelectual intrat de curānd īn topul
atenţiei opiniei publice şi pe care īl reproduc īn continuare, ca
mostră : "proprietatea
intregului popor" era o lozinca a comunistilor. In dictionarele aparute
in acea perioada se spune clar ca in socialism exista doar "proprietate de
stat" si "proprietate cooperatista". Se pune intrebarea daca
statul neocomunist a fost indreptatit sau nu sa preia patrimoniului statului
comunist dar calitatea de proprietar a statului socilaist e greu de pus la
indoiala. Sunt de acord ca acest patrimoniu apartinea "intregului
popor" dar comunistii sustineau in legislatia lor ca aceasta proprietate
era proprietate a "statului socialist". Putem acum sa dam o noua lege
in care sa sustinem ca, de fapt, proprietatea era a intregului
popor in epoca bolsevica si ca bolsevicii si-au adjudecat-o pe nedrept. Cum
demonstrezi insa cu argumente legale ca averea nationala NU era in 1989
in proprietatea statului socialist, ci doar in administrarea sa ?
Evident că, ulterior, dl
Ovidiu Hurduzeu a refuzat să ia act de răspunsul meu clarificator
şi s-a dat la fund definitiv. Publicānd īn schimb un manifest distributist, de un
amatorism desăvārşit, pe care, pe bună dreptate, dr. Cojocaru
l-a desfiinţat pur şi simplu.
Īn ceea ce priveşte polemica pe care
dumneavoastră aţi īncercaţi să o mediaţi ea nu este,
evident din punctul meu de vedere, o polemică īntre persoanele numite
Şerban Popa şi Constantin Cojocaru. Chiar dacă ea are, īn mod
inevitabil, accente personale. Polemica reprezintă un diferend īntre două
poziţii -intelectuale şi civice - opuse, practic, una alteia.
Poziţia dr. Cojocaru afirmă că furtul, infracţiunea īn
general, sunt acceptabile īn schimbul unei bunăstări promise. De aici
toate consecinţele de rigoare asupra cărora nu mai revin.
Poziţia mea afirmă că furtul, infracţiunea īn general, sunt
INACCEPTABILE īn orice condiţii. De aici toate consecinţele de rigoare şi
care sunt diferite de cele produse de poziţia dr. Cojocaru. Şi asupra
cărora, de asemenea, nu mai revin. Dar dacă locuitorii din Romānia
(observaţi că mă feresc să spun : poporul romān şi nici
măcar la populaţia romānească nu fac referire) īl vor urma pe
dr. Cojocaru, nu eu voi fi acela care va ajuta o bătrānică să
treacă strada dacă ea nu vrea, fiindcă locuieşte pe partea
de stradă pe al cărui trotuar circulă, īn exclusivitate. Dar
nici nu o voi īndruma să circule pe trotuarul cu pricina, plin de gropi
şi de hārtoape īn care īşi va rupe (cu siguranţă) gātul. Oricum
īnsă, pānă una alta, poziţia dr. Cojocaru a generat
apariţia unui fenomen de o maximă toxicitate, cu efecte catastrofale
īn viitor : PP - DD. Aşa după cum şi īn trecut, abordarea
greşită a problemei proprietăţii de către dr. Cojocaru
a făcut posibilă, practic a inspirat, cuponiada. Iar mai nou, dr.
Cojocaru a decis retragerea participării PP - LC de la alegerile
parlamentare, din motive de risc financiar (a se vedea comunicatul postat pe
site-ul www varianta cojocaru.ro). Decizie care, din punctul meu de vedere, seamănă
ca două picături de apă cu modelul brevetat de Traian
Băsescu (de politicieni, īn general) şi reprezintă mai mult
decāt o abdicare de la datoria de a-ţi respecta cuvāntul dat.
Mă voi opri īnsă aici cu comentariul
pentru a reitera sintetic, īn final, decalogul confiscării :
1. Poporul
romān este proprietarul īn comun al capitalului acumulat īnainte de 1989.
2. Statul
socialist a fost doar administratorul acestui capital
3. Statul
postsocialist a putut (şi poate) aspira la maximum aceeaşi calitate avută
de statul socialist
4. Statul postsocialist
a furat, prin promulgarea Legii 15/1990, de la poporul romān, īntreaga sa avere
5. Privatizarea
reprezintă trafic cu bunuri furate
6. Legea Cojocaru 2012 nu
despăgubeşte poporul romān pentru bunurile ce i-au fost furate
7. Legea
Cojocaru 2012 legitimează furtul comis de statul romān şi traficul cu
bunurile furate de el
8.
Alternativa la Legea Cojocaru 2012 este confiscarea, de la actualii
deţinători, a capitalului furat
9. După confiscare,
soluţia este īmpărţirea capitalului īn proprietate privată
prin Varianta Cojocaru 1990
10. Modalitatea de acţiune care va conduce la
confiscare este revoluţia paşnică, după exemplul islandez.
Domnule Ioan Roşca
După ce sper că nu v-am plictisit prea
tare cu răspunsul meu, a sosit momentul să vă pun problema de
īncredere.
Veniţi alături de mine, sau veţi
dispărea īn ceaţă ? Ca, de pildă, dl Hurduzeu.
Aştept răspunsul
dumneavoastră.
Oricum, dacă nu
aveţi nimic īmpotrivă, vă rog să postaţi şi acest
comentariu al meu pe facebook, să īmi transmiteţi materialele la care
aţi făcut referire la īnceputul textului dumneavoastră şi
să mă īnvăţaţi cum voi putea să accesez grupul
AER.
Cu mulţumiri
SP