Problemele democraţiei (inclusiv celei directe)
Noi, cei care criticăm
tirania... directă şi pe cea mascată īn democraţie
"reprezentativă", riscăm rătăciri,
slăbiciuni, falsificări şi sterilitate, dacă nu
cercetăm cu atenţie deficienţele, contradicţiile, limitele, punctele slabe - ale ideii de
democraţie (directă). Ne vom īnfunda īn ceea ce īncercăm să
băgăm sub preş, risipindu-ne energia şi buna
credinţă īntr-o a nu ştiu cīta
himeră. Mai bine īnfruntăm problemele
profunde cu care se confruntă aspiraţiile noastre pentru o
lume mai dreaptă (frumoasă, bună) decīt
să eludăm nişte īntrebări la care cei ce vin după noi
vor putea găsi tratări adecvate, doar dacă vor fi
preveniţi. Aşa că voi
mărturisi frust ce mă frămīntă,
fără a intra in detalii, doar ca să semnalez nişte piste
majore de investigaţie.
1.
Ineficacitatea votării excesive
Primul reproş care s-a
făcut şi se poate face ideii ca (toţi) cetăţenii
să participe (continuu) la stabilirea regulilor şi/sau
acţiunilor īn cetate este că această consultare masivă nu
se poate face practic, datorită cheltuielilor implicate. Nevoile decizionale generate de complexitatea
vieţii comunităţilor mari şi moderne ar conduce - īn
formula democraţiei directe - la un consum excesiv de energie
socială. Ceea ce justifică delegarea (mandatarea, reprezentarea)- ca
formă realistă de compromis.
Faptul că această
justificare e folosită metodic īntru deturnarea democraţiei (prin
falsa reprezentare)... nu īnseamnă că ar fi invalidă. Manevra de
acoperire a uzurpării puterii īn numele "poporului" nu ar
reuşi atīt de bine, dacă obstacolul
pragmatic īn calea adevăratei democraţii nu ar fi redutabil. El
trebuie re-atacat continuu, ţinīnd cont de
schimbări de context favorabile, cum ar fi uşurarea coordonării
civice pe care o poate mijloci revoluţia tele-informatică.
Este elocvent faptul că dezvoltarea Internetului (şi apariţia
unor instrumente ca platformele de tip "liquid
feedback") nu a produs īncă mutaţiile de rigoare īn gestiunea
democraţiei, deşi eficacitatea instrumentelor care ar putea
susţine votul īn masă s-a amplificat exploziv. Noi
dificultăţi (securitatea şi secretul votului, etc.) sīnt invocate pentru a menţine populaţia
captivă īn stat departe de deciziile privind viaţa ei. Şi pe
măsură ce scara de agregare socială urcă (federaţii,
mondializare) şi problema pragmatică a deciziei colective se
amplifică, simulacrele democratice
se reduc spre nimic.
Piedica
ineficacităţii nu dispare complet prin instalarea sinapticii
informaţionale. Chiar dacă fiecare ar vota uşor, de acasă,
pe orice problemă administrativă sau legislativă, tot s-ar
consuma prea multă energie civică, īntr-o ţară īn care
toată populaţia este īn continuă sesiune parlamentară
/şedinţă de mega-executiv. Iar cīnd admiţi adjuvante, cum ar fi mandatele limitate
date celor īn care cineva are īncredere (o vreme) se redeschide calea
intermedierii, cu toate viciile ei potenţiale. Putīnd
īnsă fi luate măsuri ca impunerea contractelor de mandat (electorale)
şi pedepsirea celor care le īncalcă.
Trebuind poate să admiţi, īn final, o
soluţie de compromis īntre democraţia directă şi cea
mediată, īn care miza devine raportul benefic dintre ele.
2. Lipsa
masivă de pertinenţă
O altă obiecţie
redutabilă (justă pe fond, chiar dacă e invocată dolosiv de
uzurpatori) este aceea că cetăţeanul obişnuit nu se pricepe
la multe dintre subiectele supuse deciziei colective. De ce ar fi fast pentru
cetate ca, pe fiecare subiect , decizia să nu fie luată de cei care
īl īnţeleg mai bine, ci de o masă care īşi dă cu
părerea la īntīmplare? Obiecţiile contra elitismului sīnt şi ele solide: pīnă
acum nu s-a dovedit (de loc) că "elitele" conduc cetatea optim,
īn interesul majorităţii, pe care l-ar īnţelege şi servi
cel mai bine. Dimpotrivă, istoria ne arată, mai curīnd,
că aceia care se iţesc la putere īn numele expertizei lor īn binele
public, slujesc grupuri de interese care acaparează cetatea
(dinăuntru sau dinafară) īn dauna majorităţii, exploatate sistemic- īn numele fiziologiei colective. Reprezentanţii trădează, ca
orice intermediari nesupravegheabili. Dar asta nu
īnseamnă că īndoiala folosită ca pretext pentru mandatarea capturantă nu e legitimă: de ce ar fi fast votul
celui care nu se pricepe şi nu e implicat de decizie?
De aici derivă
măsuri de diminuare a efectului nociv al "amatorismului"/"indolenţei",
cea mai importantă fiind educarea/informarea adecvată a
cetăţenilor, fără de care democraţia degenerează
īntr-o farsă costisitoare. Şi are mai mult sens să ajuţi pe
oricine doreşte să devină pertinent pe un subiect concret decīt să īl ţii la curent cu
intenţiile/calităţile potenţiale... pe orice temă, ale
unui candidat īnvelit imparabil īn ceaţă. Dar rezervele
faţă de votul orbesc rămīn - īncīt e greu de īnţeles cum pot unii
pro-democraţi să propună votul obligatoriu, adică să
forţeze umplerea arbitrară a urnelor şi golirea democraţiei
de sens! Cīnd ei ar trebui-
dimpotrivă- să promoveze reţinerea
civică: abţinerea voluntară de la a vota lucruri care nu te
privesc şi/sau la care nu te pricepi.
Problema nu pare a avea o
soluţie completă, dar o dată īnţeleasă, pot fi
căutate formule de compromis superior. Cum ar fi aceea de a aloca
fiecărui cetaţean un număr limitat de
jetoane de vot anual, astfel īncīt, analizīnd programul deciziilor colective ale viitorului an,
să-şi poată folosi jetoanele
personale pentru acele hotărīri la care se simte
interesat şi legitim. Participarea
auto-selectivă ar respecta persoana şi societatea (uşurīnd şi problema cheltuielilor -semnalată la punctul precedent).
3.
Īncălcarea nejustificată a libertăţii
Daca ne gīndim
DE CE vrem democraţie mai multă, descoperim şi probleme adīnci de factură morală. Ce se cīştigă
dacă se trece de la un sistem īn care decid cei ce deţin puterea
(să spunem 5%), direct sau indirect
(prin cumpărarea reprezentanţilor), la unul cu adevărat democratic- cum ar fi cel spre care aspiră
democraţia directă? Progresul statistic e că probabilitatea
medie ca voinţa cuiva să fie respectată trece de la 5% la peste
50%... O hotărīre luată cu 60% din voturi
īnseamnă un procent mediu de respectare a voinţei individuale, pe
respectivul punct, de 60%. Dictatura sau democratura
ating rar (a se analiza istoria- statistic) un astfel
de coeficient de respectare a opţiunilor reale. Chiar un
"reprezentant" ne-cumpărat de cei de sus, care se
pronunţă pe o sumedenie de probleme, are şanse mai mici să
exprime voinţa cuiva decīt atunci cīnd persoana respectivă se exprimă direct pe
tema supusă la vot. Şi cīnd se votează
direct pe probleme , e puţin probabil să te numeri tot timpul de
partea perdantă.
Aşadar, aspiraţia
democratică denotă căutarea unui nivel mediu maxim de
libertate/demnitate, la scara unei societăţi sudate. Dar dacă
libertatea medie maximă e valoarea ţintă, atunci trebuie să
fim atenţi şi la derapajul democraţiei spre o tiranie a majorităţii. Pentru un minoritar,
impunerea voinţei īnvingătoare e tot siluire, chiar dacă e
justificată democratic. Dacă membrii unei comunităţi
omogene incluse īn alta mai mare sīnt siliţi
continuu să traiască altfel decīt ar dori, ei ar trebui să formeze un spaţiu
de decizie separat. Dacă un individ se vede īmpins continuu īn
direcţia contrară aspiraţiilor şi intereselor sale, el ar
trebui să poată părăsi comunitatea cu care nu
rezonează, căutīndu-şi prin lume un
spaţiu comunitar adecvat. Să nu uităm că democraţia e
un mijloc, nu un scop. Ce am realizat dacă mediocritatea majoritară
īşi impune valorile celor meritoşi?
Emfaza pusă pe constatarea că "libertatea fiecăruia
se opreşte acolo unde este īncălcată a altora", nu trebuie
să ascundă faptul că limitarea reciprocă a
libertăţii este un neajuns, care trebuie micşorat-
atīt cīt se poate. Normele
reduc libertatea şi de aceea, la ele trebuie recurs cīt
mai puţin, nu cīt mai mult, aşa cum
predică propaganda puterii care consolidează lagărul modern.
Atunci cīnd stabilirea unei reguli colective se
impune sau se justifică (de la interdicţia crimei pīnă
la protocolul trecerii străzii la semafor), reducerea libertăţii
e un tribut plătit asigurării unor condiţii bune de
convieţuire. E firesc ca un joc asumat să se bazeze pe reguli. Dar
atenţie la forţarea cuiva să intre īntr-un joc. Să reduci
libertatea indivizilor obligīndu-i, de pildă,
să poarte barbă sau să se radă, să īşi cumpere
anumite obiecte, să adopte anumite credinţe, să iubească ca
şi alţii - doar pentru că majoritatea vrea astfel?
Democraţia directă fiind libertară, trebuie să evite īngrădirea
nejustificată a libertăţii (şi implicit īncălcarea
demnităţii) prin normare excesivă (reţinerea tematică)
sau (reţinere geografică) să micşoreze suprafeţele pe
care se aplică normele /se iau decizii colective (dacă nu e neapărat
necesar un plebiscit unitar pentru o reuniune de două
comunităţi, se pot respecta mai multe voinţe umane, recurgīnd la două consultări separate).
4.
Dificultatea asigurării coerenţei
Din
păcate, dificultăţilor semnalate mai sus, li se adaugă
īncă una, la care parcă e şi mai greu de găsit paleative.
Dacă fiecare problemă X supusă unui referendum ar fi
independentă de celelalte norme care compun eşafodajul deja negociat,
am putea spera că votul faţă de subiectul X să fie
pertinent (după aplicarea măsurilor de informare şi
incitativelor de reţinere- vezi mai sus). Dar ,
din păcate, complexitatea organizării sociale la scară mare
(marele duşman discret al Binelului) face ca o
astfel de speranţă să nu aibă temei. Fiecare decizie
colectivă ar trebui luată astfel īncīt
să se integreze armonios īn sistemul normelor existente şi să
optimizeze sistemul global al intereselor colectivităţii. Cine are
capacitatea unei astfel de analize, cu ocazia fiecărui vot?
Noi
dificultăţi de principiu īşi scot colţii: mai este decizia
pe subiectul X cu adevărat liberă, dacă se impune coerenţa
ansamblului de reguli, sau ea e aproape deductibilă, lăsīnd
o plajă foarte restrīnsă de alegere? Poate
fi schimbată politica externă la 180 de grade, atunci cīnd adepţii unei alianţe trec de la 49% la 51%?
Poate fi modificată continuu politica internă, pentru a reflecta
variaţiile unei preferinţe majoritare? Sau trebuie acceptată o inerţie stabilizatoare,
o granulaţie rară a reorientărilor-
īntre care voinţa majoritară... nu e de fapt respectată? Nu
votăm subiectul punctual X(t) ci "adăugarea lui X la sistemul
precedent de reguli, pentru perioada dintre t1 şi t2"- ceea ce
complică lucrurile dincolo de
pragul pertinenţei populare prezumabile. Aici se află justificarea
roiului de jurişti care sprijină parlamentarii şi care de fapt,
īn numele coerenţei, determină legea mai tare ca aleşii (şi
ca alegătorii, tot mai neputincioşi). Nevoia de coerenţă
şi continuitate pune cīrma ţării īn mīinile unor "tehnicieni" fără mandat,
adică coboară şi sub pragul
"reprezentativităţii"... Năluca democraţiei reale
(directe) īndepărtīndu-se.
Mercenarii juridici fac
eforturi teoretice pentru ca publicul să nu sesizeze adevărata
natură a mecanismelor de decizie care reglează viaţa
"cetăţii". Iar
cetăţeanul, care a pierdut īn realitate orice fărīmă
de putere, preferă să nu-şi īnţeleagă condiţia,
pentru a se crede luat īn seamă. Pe cine īl frămīntă
faptul că o Constituţie, pe care se ridică apoi intimidant turnul
Babel al legilor, e validată plebiscitar la
pachet, pentru că nu poate fi votată de popor pe puncte? Īn termeni informatici, nivelul de alegere
accesibil populaţiei e de un singur bit....
Cred că aceia care
poftesc democraţie directă, sătui de spectacolul odios al
pseudo-reprezentării, simţind revoltă faţă de tiranie
şi dor de demnitate, trebuie să īnfrunte creativ problemele amintite
mai sus.
Ioan Rosca, 11 aprilie 2015