A.   O definitie a democratiilor occidentale

" Democratiile actuale sint dictaturi carora populatia nu le opune 
rezistenta, violuri legitimate prin iubire, represiuni inlocuite de 
domesticire, degenerari colective intretinute prin exploatarea 
neocoloniilor, organizari sociale ale nihilismului si zadarniciei."

Ioan Rosca

B.   Explicatii 
 
 
jeanna froissart wrote: 
 
> D-le Rosca, 
> Ma bucur sincer sa revad mesajele dvs. pe lista, dupa o tacere cam lunga! 
> 
 
Criza de timp - in care ne mentin zadarniciile. 
 
> 
> Cat despre definitia democratiilor occidentale pe care o dati in mesajul 
anterior, mie mi se pare putin "inversunata". 
 
Putin spus. Eu as numi turbare starea pe care mi-o provoaca spectacolul lumii. 
Cind vad (de exemplu) cum reactioneaza contemporanii mei "civilizati" la 
domesticirea represiva a poporului Iraqian, ametesc de durere si furie. 
 
> Eu (si cred ca nu sunt singura) ma straduiesc de ani buni sa inteleg cam ce e 
cu democratia, "astazi". 
 
Incercam fiecare. Eu am obosit sa mai sper ca e altceva decit ce vad ca e, in 
realitate, democratia reala practicata in occident: o acoperire sofisticata a 
unor mecanisme rafinate de jaf pe scara mare. Chiar si ideea ca ar putea fi 
altceva, se loveste de dificultati teoretice. De aceea as fi vrut ca meditatia 
privind sensul democratiei sa treaca in prim plan, chiar daca pare un lux, pe 
linga nevoile imediate. 
 
> Lasand la o parte o interpretare historica (care chiar dc. ar fi lamuritoare, 
ea devine deterrminista si limitativa in contextul actual), eu cred ca ar fi 
bine sa ne gandim la cateva elemente definitorii ale democratiei, care ar putea 
creiona portretul unui model social viabil. Un astfel de model ( chiar si doar 
la nivelul reprezentarilor sociale pt. moment), ar putea indica un oarecare sens 
pt. o societate, sa zicem ca cea romaneasca, aflata in degringolada de foarte 
multi ani. 
> 
 
Din pacate Romania se afla intre doua forte distrugatoare care confisca practica 
si stiinta politica: mafia badaranos-agresiva (dinauntru) si rafinat-coroziva 
(din afara). Intre pro-comunistii KGB si anti-comunistii CIA nu e loc de 
autentica chestionare politica. Mai ales ca, dincolo de aparente, cele doua 
ramuri au cazut la pace. 
 
> 
> Chiar azi de dimineata ma gandeam la o combinatie intre propunerile teoretice 
pe care le facuseti dvs. mai de mult si o eventuala articulare a lor, la 
propunerile "empirice", (bineinteles revazute), pe care ni le propunea zilele 
trecute d-nul Culcer, pt. redresarea Romaniei. 
> 
 
Eu nu am propus solutii, nici macar teoretice, ci constientizarea faptului ca nu 
avem nici macar un cadru conceptual in care sa formulam bine problema. Am vrut 
sa cladesc mai intii o intrebare politica, sau sa instig spre organizarea 
punerii ei in comun. Sper sa pot reveni la acest proiect. 
 
> 
> In acest sens o reflectie serioasa, aprofundata a post-comunismului nu cred ca 
ar strica...poate intr-o viziune integralista, sistemica, in termeni de actori, 
institutii, actiuni, resurse, reguli, norme, practici...etc. ..poate ca astfel 
democratia se va "autodefini". 
> 
 
Prea lunga este lista "tezelor" gaunoase cu care incearca analistii politici sa 
trateze bolnava societate romaneasca. Stupefiante sint prostiile (pro si contra) 
care se spun despre occident. Nu stiu daca luciditatea se va putea strecura 
printre rindurile celor doua tabere (anti-occidentalii si pro-occidentalii) ce 
stau fata in fata, legitimindu-si prin conflict aberatiile simetrice. 
 
> 
> Numai bine, 
> Miruna 
> 
 
Numai bine,  
Ioan Rosca