From: Aurel Ciobanu-Dordea (ciobanud@students.uiuc.edu) Subject: O falsa alternativa Newsgroups: soc.culture.romanian Date: 1996/01/13 Disputa promovata in ultimele mesaje de d-nii Rosca si Jumneala mi se pare ca nu este justificata, pentru ca in realitate este vorba - in esenta - de doua atitudini care au dreptul sa coexiste in fiecare dintre noi. Pe scurt, avem de-a face cu problema deja comuna a paharului umplut pana la jumatate: pesimistul spune ca paharul este pe jumatate gol, in timp ce optimistul sustine ca e pe jumatate plin. Ceea ce dl. Rosca ne reaminteste (daca uitasem cumva!) sunt lucruri indiscutabil adevarate si care trezesc tristetea, furia sau, la unii, dispretul. Intrebarea este daca (doar) un asemenea mod de punere a problemei are finalitate, daca ne putem margini la o simpla retinere a istoriei, sau daca intelegerea ei si, printre altele, si a firii noastre, nu presupunem sa si tragem unele concluzii din ceea ce ni s-a intamplat atat inainte cat si dupa decembrie 1989. Parerea mea este ca a trage concluzii si a incerca sa facem ceva denota o mai buna intelegere a trecutului si arata sensul istoriei, ca rememorare a trecutului. Altminteri, de ce nu uitam? Din cele scrise de dl. Rosca inteleg ca, dincolo de critica frivolitatii, d-sa priveste totul intr-o lumina fatalista. Ori, ne aflam oarecum intr-un razboi de uzura, adica cei care au condus vreme de 50 de ani Romania, si care in parte se mai afla la conducere, alaturi de noi profitori, urmaresc sa toceasca si forta ramasa. Daca inainte sa spunem ca nu puteam face prea multe, acum cred ca se poate face mereu ceva, pentru ca situatia nu mai apare ca irevocabila. Si daca tot a mai ramas ceva, dupa 50 de ani de dictatura (si, eventual, dupa cateva sute de ani de joc mai mult sau mai putin duplicitar), a ne margini la registrul tragic nu face decat sa satisfaca, indirect, interesele celor aflati la putere, prin efectele defetiste pe care le are o perspectiva monocroma. Ceea ce nu inseamna insa a fi lipsiti de un realism bine temperat si a cultiva un nou triumfalism, dobitoc, sau vreun onirism care nu aici isi are rostul. Nu mai putin adevarat este si ca nu putem trai totul sub zodia politicului. In fond. oamenii sunt fiinte policentrice si, precum orice alta societate iesita dintr-o dictatura, romanii trebuie sa-si recupereze si ei normalitatea. Ori, intr-o lume complexa, policentrismul individului, ca si cel al societatii, nu numai ca raspunde complexitatii (si o influenteaza), ci este chiar binevenit pentru ca ii asigura dinamismul natural. Un om revenit la normalitate este si in stare sa discearna mai adecvat binele de rau. Este adevarat insa ca romanii sunt tentati sa ia totul in deradere, cum bine a observat Poincaré. Sper ca dl. Jamneala, aparand dreptul la gluma, nu are in vedere si usuratatea romaneasca, si nu apara un somn etern. In ultima instanta, daca tot este un canal liber de comunicare, s.c.r.-ul poate admite foarte bine orice fel de discutii si mesaje, din care fiecare alege ce il intereseaza. Iar pe cele inconstiente, daca tot suntem suficient de trezi, vom sti sa le cantarim ca atare. Important cu adevarat ar fi sa cautam (si sa gasim solutii). Ceea ce nu condamna neaparat s.c.r.-ul la a gasi solutii, ci este o greutate care apasa a supra tuturor (fara a fi totusi difuza). Chiar daca, repet, nu putem trai totul sub semnul politicului sau al tragicului. Aurel Ciobanu-Dordea P.S. Pentru dl. Jamneala: totusi, Decebal nu a fost invins de Cezar, ci de Traian. Burebista a fost contemporanul lui Cezar. From: Adrian VASILIU (adrian@pl.ecp.fr) Subject: Re: O falsa alternativa Newsgroups: soc.culture.romanian Date: 1996/01/15 Cred ca mesajului d-lui Ciobanu-Dordea are meritul - dincolo de echilibrul manifest al judecatii - de a pune probleme si intrebari a caror importanta depaseste cadrul conjunctural al polemicii (indirecte, de altfel) dintre Ioan Rosca si adeptul colindelor. Aceste intrebari (ce sens are, pentru romanii de azi, sa fi revoltat si sa-ti conduci - constient - viata la o forma decurgind din conditia de revoltat ?) si le-au pus si si le pun, inainte de toate, acei - putini - care au ales acest mod de a fi; si le pun, de asemenea, si unii dintre cei care, dintr-un motiv sau altul, nu l-au adoptat integral. Mi se pare, insa, ca dl. Ciobanu-Dordea topeste revolta aici-si-acum, de care este vorba, intr-o problema cu mult mai vasta si mai generala, care este : cum se poate trai cita vreme RAUL exista in lume ? Or, nu de aceasta intrebare-lama de cutit, cu implicatii si raspunsuri (cel putin pentru omul modern, pasamite, niciodata definitive) teologice, filosofice, morale, politice etc., este vorba. Dar, chiar daca ar fi - sau cu atit mai mult daca acesta ar fi subiectul, cred ca o atitudine demna din partea celor (marea majoritate, desigur) care raspund fara ezitare : da, se poate - sau trebuie - trait chiar daca RAUL exista, ar fi macar aceea de a pretui pe singuraticii care raspund negativ ca pe niste nobili bolnavi, purtatori - poate - ai unei mai adevarate constiinte. Un anume bun-simt al istoriei a recuperat si reintegrat panteonului de valori - populat de o majoritate de spirite stenice, sau macar concesive - pe unii dintre acesti negativi - in acest sens precis, si nu in altul -, sfinti, reformatori sau filosofi. Revolta celui care nu poate suporta perpetuarea la putere in Romania a "securicomunistilor" este, insa, mult mai circumstantiala si, implicit, mai circumscrisa. Mai intii, ea nu este revolta unui spectator. Pentru a lua exemplul lui Ioan Rosca, asa cum se stie el s-a daruit trup si suflet, in 89-92, cauzei contestatare in care crede. A intervenit, a actionat, a luptat. A fost deci un actor, nu un spectator, cu un tel precis si (cel putin teoretic) realizabil - in vreme ce (mai) nimeni nu poate spera ca, prin actiunea sa, poate contribui la o izbinda completa asupra RAULUI general, metafizic sau uman. Dupa care a urmat constatul esecului. Securitatea si reteaua mafiei rosii, sub diversele lor forme, au ramas constant la putere. Ba chiar au avut cinismul de a-si bate joc de romani, inscenind o tele-revolutie suprapusa si substituita revoltei reale a unei minoritati. O mie de morti in decembrie, mineriade. In-capitalizarea retelei, permitind "imbunatatirea" beneficiului discret si insotit de FRICA al ratiei de putere a nomenclaturistului de dinainte prin "luarea in proprietate" a acestei "ratii" si prin jalnica legitimitate a afisarii unei bogatii mimind modele vestice de prosperitate personala. Nu e nevoie sa fi un spirit metafizic si absolut pentru a nu suporta aceasta. E suficient sa te fi fost investit 100 la 100 in incercarea de a o impiedica. (Nu exclud posibilitatea de a reface "la rece" un asemenea drum al constiintei, chiar pentru cineva care nu a trecut prin aceeasi experienta. Legitimitatea lui este aceeasi.) Sigur ca "viata merge inainte". Sigur ca toti - mai putin citiva - trebuie sa-si gaseasca cumva un teren al existentei, pentru a da curs chemarii inertiale a obisnuintelor, a conformismelor, a dorintei de a trai (oricum, dar a trai). De asemenea, sigur ca cei mai multi dintre acestia vor respinge violent (uneori chiar "minereste"...) orice voce stridenta, amintindu-le imperative morale, absolute, departe de cotidianul carierei pe care o are de facut X, al copiilor de crescut ai lui Y etc. Repet, insa, ceea ce am spus deja : dintre optimistii ce vad paharul pe jumatate plin (cum spune dl. Ciobanu-Dordea), a caror legitimitate existentiala nu poate fi contestata, nu-si pastreaza o demnitate decit aceia care au modestia de a nu indrazni sa-si afiseze bunastarea si pseudo-certitudinile cind in preajma se afla unul din cei ce nu pot trai din cauza jumatatii goale. De fapt, pline de fiere. Adrian Vasiliu PS Aurel Ciobanu-Dordeawrote: > Intrebarea este daca (doar) un asemenea mod de punere a >problemei [al lui Ioan Rosca, n.m. A.V.] are finalitate, *** Pe de o parte, nu toate faptele si gindurile oamenilor au o finalitate. Nu au finalitate actiunile mecanice, facute fara liber arbitru. Dupa cum nu au finalitate unele din lucrurile frumoase care exista. Si pe care le admiri pentru ele - nu pentru altceva sau "pentru" vreo finalitate. Orice opera poate fi perceputa ca o chemare de a trai absolutul - cum ar fi sa se protesteze impotriva dreptului lor a face aceasta chemare ? Pe de alta parte, cum adica ? Exemplul (exemplar, dar si singular) de traire IN revolta al lui Ioan Rosca n-are finalitate ? Speranta (tot mai vaga, data fiind situatia) de a-si vedea apelul auzit, de a mobiliza constiinte in rezistenta nu constituie o finalitate valabila ? Ca sa nu mai vorbesc (din nou) despre finalitatea in act pe care a exersat-o pe strazile Bucurestiului sau Pietrei-Neamt. >daca ne putem margini la o simpla >retinere a istoriei, sau daca intelegerea ei si, printre altele, >si a firii noastre, nu presupunem sa si tragem unele concluzii >din ceea ce ni s-a intamplat atat inainte cat si dupa decembrie >1989. Parerea mea este ca a trage concluzii si a incerca sa facem >ceva *** Citi dintre noi au "incercat sa faca ceva" mai mult decit Ioan Rosca ? >denota o mai buna intelegere a trecutului si arata sensul >istoriei, ca rememorare a trecutului. Altminteri, de ce nu uitam? >Din cele scrise de dl. Rosca inteleg ca, dincolo de critica >frivolitatii, d-sa priveste totul intr-o lumina fatalista. Ori, >ne aflam oarecum intr-un razboi de uzura, adica cei care au >condus vreme de 50 de ani Romania, si care in parte se mai afla >la conducere, alaturi de noi profitori, urmaresc sa toceasca si >forta ramasa. Daca inainte sa spunem ca nu puteam face prea >multe, acum cred ca se poate face mereu ceva, pentru ca situatia >nu mai apare ca irevocabila. Si daca tot a mai ramas ceva, dupa >50 de ani de dictatura (si, eventual, dupa cateva sute de ani de >joc mai mult sau mai putin duplicitar), a ne margini la registrul >tragic nu face decat sa satisfaca, indirect, interesele celor >aflati la putere, prin efectele defetiste pe care le are o >perspectiva monocroma. *** Nu mai bine decit optimismul "constructiv". From: Radu Cotet (rco@info.fundp.ac.be) Subject: Re: O falsa alternativa Newsgroups: soc.culture.romanian Date: 1996/01/15 In article <4ddc0a$esv@piston.ecp.fr>, adrian@pl.ecp.fr says... >Adrian Vasiliu >Pe de alta parte, cum adica ? Exemplul (exemplar, dar si singular) de >traire IN revolta al lui Ioan Rosca n-are finalitate ? Speranta (tot mai >vaga, data fiind situatia) de a-si vedea apelul auzit, de a mobiliza >constiinte in rezistenta nu constituie o finalitate valabila ? Ca sa nu mai >vorbesc (din nou) despre finalitatea in act pe care a exersat-o pe strazile >Bucurestiului sau Pietrei-Neamt. Cu atit mai mult cu cit, nu-i asa, Piatra Neamt a fost unul dintre acele celebre tirgusoare "revolutionare" care pe 21 decembrie s-au culcat sub Ceausescu iar pe 22 decembrie s-au trezit sub Iliescu... Radu From: Tiberiu Jamneala (jamneala@buphy.bu.edu) Subject: Din nou I. Rosca. Ha ! Ha ! Ha ! Newsgroups: soc.culture.romanian Date: 1996/01/13 Am avut astazi revelatia unei noi productii epopeice din ciclu "Din gindirea socio-politica a lui I. Rosca". Marturisesc ca mi-a placut un pic stilul, pe bune ! Totusi, as dori sa mai adaug ceva. Astazi m-am gindit la noi motive de a fi trist. De exemplu, nu pot sa-mi iert nici acum ca Decebal a pierdut razboiul cu Cezar. Dar asta nu-i nimic, ce ziceti de rascoala de la Bobilna. Ei, nu-i asa ca va simtiti dintr-odata mai tristi, mai pesimisti, mai melancolici ? Nu-i asa ca va pare rau pentru Horea, Closca si Crisan ? Va ginditi la ei tot timpul, la masa, la scoala, in somn. Nici nu mai puteti ride. Ce sa mai spunem de invazia tatara din din 1241 care a ars colibele primelor state romanesti nascute de-a pururi preacrestine. Ati auzit ca l-au omorit pe Mihai Viteazul ? A fost mina Securitatii habsburgice. Bineinteles ca aceasta neaga, dar in curind va publica citeva dosare. Cum, Cuza Voda era afemeiat si d-aia l-au dat supusii afara ! Ce morala, ce rusine ! Doamne, ce-am ajuns ! Iata, din cauza acestor lucruri, si a multor. multor altele, nu pot eu sa dorm, nu pot eu sa rid, nu pot eu sa sper. Si sint asa de peste doua mii de ani, de cind m-am nascut crestin. Si tot astept sa se ter- mine, ca m-am saturat. As vrea sa ma nasc zulus Inkhata, ca ei n-au probleme. Poti Doamne, in indurarea Ta, sa-mi indeplinesti ruga asta? Si fa-l si pe I. Rosca tot zulus, sa nu se mai chinuie ! Tiberiu Jamneala, Boston University, Ha ! Ha ! Ha ! From: Tiberiu Jamneala (jamneala@buphy.bu.edu) Subject: Oda in metru balcanic Newsgroups: soc.culture.romanian Date: 1996/01/15 A fost odata ca-n povesti A fost ca niciodata Pe la newsgroupuri romanesti Poata o draga fata. Iara de trista ce era Caci nu avea pereche Un kil de tuica-si cumpara Pe zi ca sa se-mbete. Si imbatindu-se vedea Cum St. Basil apare Cu calul sau alb ca de nea Cu ochelari de soare Il vede azi, il vede mini Astfel dorinta-i gata El iar postat de saptamini II cade draga fata "Cobori in jos Basil cel Sfint Plutind usor cu calul Pe tine te vreau cel mai mult Da-mi place s-animalul." Basil atuncea a pornit La seful lui cel mare Ca sa-i aprobe in sfirsit Elenei o chemare. Dar nu avu prea mult succes Ca seful lui urla "La proasta aia de pe Net Chemare nu se da. Si pentru cine vrei sa mori ? Ia uita-te de-aproape Ori nu ti-am spus de-atitea ori Sa nu te legi de moarte? De vrei la luma sa arati A tale barbatie Mai bine umbla in chiloti Ca mi-ar placea si mie Sa-ti spun cinstit, cam de mult timp Te urmaresc in taina Si te visez adeseori Pe tine fara haina Iti dau catarg linga catarg Osteni ca sa-ti faci oaste Si asta doar ca sa ma lasi Cu sula-n a ta coaste" In locul lui menit din Rai St. Basil se intoarse Dar, dupa ziua cea de ieri Nu-i mai ardea de cioarse. ............. In vremea asta pe pamint Facuse oua closca Iara dintr-unul a iesit Studentul Ioan Rosca Si era mic si zgribulit Cu inclinari spre moarte Inca din oul lui clocit Dorea o alta soarte. Cind gitul lui se-ntinse-ncet Un bob de griu sa-mbuce Elena aparu discret Si isi facu o cruce. Si-i zise-ncet "Inca de mic te potrivesti cu mine Eu am o inima-de-ascet Iar jalea e la tine Si-atunci propun, deloc formal, Sa ma unesc cu tine Cordonul tau ombilical Te va lega de mine. Iara Basil vedea de sus Uimire-n a lui fata Cind ea un brat pe git i-a pus Si lui i-a fost brusc greata. Si au ramas asa mult timp Dar gata-i bucuria Ca Ioan Rosca e trimis Din nou in Romania. Atunci Elena urca-n sus Privirea ei cea timpa Caci bautura si-a facut Lucrarea ei adinca. Pe St. Basil il vede iar Pe calul lui cel mare Care-i stirneste imediat Siroaie de sudoare. Si-l cheama-adinc, nesatios Soptindu-i vorbe sfinte Dar el e inca somnoros Si nu mai ia aminte. Si-ntr-un tirziu raspunde scurt Rinjind ca animalul "Ce-ti pasa tie chip de lut Dac-oi fi eu sau calul?" Tiberiu Jamneala, Boston University From: Razvan Ghica (ghica@qucis.queensu.ca) Subject: Re: Oda in metru balcanic Newsgroups: soc.culture.romanian Date: 1996/01/15 B-U-N-A! Propun insa un titlul mai potrivit: Balada lui Hyperion Rosca. DR -- ghica@qucis.queensu.ca *** http://www.qucis.queensu.ca/~ghica/info.html Control people's minds and they'll thank you for it... if you tell them to. From: Adrian VASILIU (adrian@pl.ecp.fr) Subject: Re: Oda in metru balcanic Newsgroups: soc.culture.romanian Date: 1996/01/17 jamneala@buphy.bu.edu (Tiberiu Jamneala) wrote: > >A fost odata ca-n povesti >A fost ca niciodata >Pe la newsgroupuri romanesti >Poata o draga fata. / etc. / >In vremea asta pe pamint >Facuse oua closca >Iara dintr-unul a iesit >Studentul Ioan Rosca / etc. / > >Tiberiu Jamneala, Boston University Ca raspuns la sub-umorul acestei pastise degradate si degradante, imagine a unei pastise de constiinta : "Viata nu este capabila doar de a se ocroti, resemnindu-se, ci si de a se transforma, sacrificindu-se." (Jan Patocka filosof ceh, purtator de cuvint al Cartei '77, sacrificat) A.V. From: Tiberiu Jamneala (jamneala@buphy.bu.edu) Subject: Oda in metru balcanic Newsgroups: soc.culture.romanian Date: 1996/01/18 Ce e aia "pastisa", ca n-am avut onoarea pina acum ? Poate aflu si cit costa kilogramul... Tiberiu Jamneala, Boston University From: coren (coren@isdn.net.il) Subject: CONTINUARE-LUCEAFARU' Newsgroups: soc.culture.romanian Date: 1999/01/16 cules de la pagina http://www.math.temple.edu/~cristi/bancuri.html (continuare) . ............. In vremea asta pe pamint Facuse oua closca Iara dintr-unul a iesit Studentul Ioan Rosca Si era mic si zgribulit Cu inclinari spre moarte Inca din oul lui clocit Dorea o alta soarte. Cind gitul lui se-ntinse-ncet Un bob de griu sa-mbuce Elena aparu discret Si isi facu o cruce. Si-i zise-ncet"Inca de mic te potrivesti cu mine Eu am o inima-de-ascet Iar jalea e la tine Si-atunci propun, deloc formal, Sa ma unesc cu tine Cordonul tau ombilical Te va lega de mine. Iara Basil vedea de sus Uimire-n a lui fata Cind ea un brat pe git i-a pus Si lui i-a fost brusc greata. Si au ramas asa mult timp Dar gata-i bucuria Ca Ioan Rosca e trimis Din nou in Romania. Atunci Elena urca-n sus Privirea ei cea timpa Caci bautura si-a facut Lucrarea ei adinca. Pe St. Basil il vede iar Pe calul lui cel mare Care-i stirneste imediat Siroaie de sudoare. Si-l cheama-adinc, nesatios Soptindu-i vorbe sfinte Dar el e inca somnoros Si nu mai ia aminte. Si-ntr-un tirziu raspunde scurt Rinjind ca animalul "Ce-ti pasa tie chip de lut Dac-oi fi eu sau calul?" Cules de la pagina http://www.math.temple.edu/~cristi/bancuri.htm