Antisemitism si anticomunsim
Domnule Abrahamovici,
1. Nu ma voi lansa
in subiectul pe care mi-l sugerati: " Ce sint
evreii romani de azi ?".
Discutiile care v-au atras atentia erau pe
alta tema, despre care mi-am spus deja punctul de
vedere.
2. In ceea ce priveste
emigrarea din Romania comunista, incercati inutil
sa minimizati deosebirea dintre plecarea evreilor
si a romanilor. Daca ati fi cunoscut "frontieristi"
(cei norocosi,care au fost numai batuti cumplit si
intemnitati, cei impuscati in Dunare fiind ... discreti)
ati fi observat diferenta si ati fi evitat speculatiile
ieftine. Se pare ca ideea ca evreii au putut parasi
lagarul nostru comun, cu pretul tacerii privindu-ne
pe noi, cei ramasi inauntru, nu va place ... Cit despre
emigrarea romanilor dupa 1989 (atit de acuzatoare,
atit de elocventa), ea a fost platita cu singe. Eu
sint aici, datorita "nebunilor" de la Timisoara
! Si pentru ei nu ma linistesc...
3. Singurul punct
la care va voi raspunde, priveste situatia politica
romaneasca. Nu pentru a combate opinia dumneavoastra
privind inflexibilitatea contraproductiva a pozitiei
mele critice. Admit pluralitatea viziunilor. Si nu am a negocia acest punct, pe care l-am platit deja cu virf
si indesat.
Ci pentru ca remarc
in rindurile dumneavoastra desconsiderarea tragediei pe care vreau s-o mentin
la lumina, prin protestul meu. Nu stiu
cine sint aceia care "rid de exagerarile mele ", privind amploarea
crimei comuniste de ieri si de azi. Eu cunosc oameni care le-au simtit si le
simt zdrobitor adevarul. Oameni pe care nedreptatea si uritenia ii otraveste,
sau chiar s-au sinucis, pentru a nu mai fi siliti sa le mai traiasca...
4. De ce oare nu va
apare experimentul comunist ca un urias genocid? De
ce raminerea la conducerea tarii a autorilor lui,
nu va apare ca o monumentala nedreptate, ca un cancer
moral, ca o enorma amenintare ?
Imi reprosati ca indraznesc sa compar
acest genocid cu Holocaustul ... Cit de precis imi confirmati astfel mesajul
precedent:
- fiind arogant fata
de dreptul nostru la
reparatie, pe care il puteti cota
nesemnificativ in comparatie cu cel evreiesc,
doar considerindu-ne oameni de categoria a 2-a.
- fiind indiferent
fata de actualitatea problemei noastre, fata de faptul ca un grup de
raufacatori sint pe cale de a taia aripile tuturor celor ce i-ar putea pune in
pericol, de a contiunua sa otravesca
mintea si sufletul poporului pe care il tin prizonier de 50 de ani.
5. Citeva ipoteze
privind motivul acestei "insensibilitati"
la genocid paradoxala la un evreu:
a) Gelozia, sau
dezinteresul ca Holocaustul sa aiba un ... concurent
b) Implicarea unor
evrei in aceasta crima
c) Jena fata de neimplicarea
celor din afara, sau care chiar s-au sustras comunismului, in eliberarea celor ramasi in ghearele lui
d) Descompunerea
morala a societatii "civilizate".
e) Dispretul fata
de poporul roman, un actor secundar al istoriei
f) Dorinta de a
incepe cit mai grabnic partenariatul cu "oamenii de afaceri din
Romania", nevoia de o Romanie "stabila" si
"ierarhizata" economic.
g) Teama de
tulburari destabilizatoare (cu valuri lovind geoechilibrul politic, economic si
financiar)
h) Interesul intirzierii emanciparii Europei de
Est, preferata in rol de piata, si nu de competitor
6. Presupun ca ipotezele
de mai sus nu va plac.
Foarte bine. Nici
nu spun ca sint concluzii.
Astept ipoteze mai
bune pentru explicarea Monstruoasei Coalitii
a Tacerii, fata de ce ni s-a intimplat, fata de ce ni se intimpla.
Ioan Rosca, aprilie 1995