Antisemitism si anticomunsim

Mesaj pentru domnul Iordache

Domnule Iordache,

1.

La Bucuresti se zvircoleste inca incercarea de rasturnare a retelei securicomuniste.

Puterea face tot ce-i sta in putere pentru a imprastia rindurile (si asa subtiri) ale celor ce incearca sa-i stea in cale. Orice diversiune e bine venita in acest sens, indiferent de efectul ei asupra destinului tarii. Orice confruntare intre potentialii opozanti e salutara. In acest sens se face un apel isteric la istorie, chemata sa despice tabara anticomunista de azi, dupa liniile animozitatilor precomuniste.

Vechile partide sint indemnate sa-si rezolve conturile ACUM, intre ele,  sau cu vechii legionari.  Intelectualii de conceptii contradictorii desemenea. Exact in clipa in care nevoia absoluta de unitate impune reconcilierea.   Si acest truc, din pacate, reuseste. Pina si generatia tinara, care ar fi fost in drept sa ceara comunistilor satisfactie pentru prizonieratul abuziv si indobitocitor la care a fost supusa DE LA NASTERE, isi camufleaza slabiciunea in spatele dezbaterilor interbelice ... 

In acest context sint foarte reticent fata de sugestiile de critica a spatiului politic si cultural romanesc pe care le faceti in ultimele articole. Nu consider de loc oportun, sa atacam tocmai acum credintele politice ale personalitatilor romanesti de odinioara, pentru ca nu se inscriu in "corectitudinea politica" standardizata ASTAZI !In fata incercarii concertate de a compromite radacinile precomuniste ale Romaniei, pentu a o lasa in vid cultural si politic, nu ne mai putem permite gratuitati analitice. Or fi avind evreii dureri vechi, partial neostoite. Dar noi sintem intr-o continuata tragedie a carei reparatie, nici nu a inceput, nici nue asigurata . Mi se pare ca de aici deriva clare prioritati.

Faptul ca Vadimii isi revendica pasiunea nationala nu trebuie sa ne derute pina la a numi pe toti nationalistii Vadimi. Mai ales cind o astfel de sentinta cade peste trecut. A pune nationalsecuristi si mari oameni de cultura nationalisti in aceeasi oala mi se pare de netolerat.

Epitetul "extrema" e atit de usor de agatat la gitul unui om de dreapta, incit a ne lasa azi antrenati in jocul "luptei contra extremei drepte" avind ca parteneri de vigilenta ... pe batrinii activisti, e absolut stupid. Cit despre vinatoarea de antisemiti in acest context, - nu cred ca evreii si-ar pune la index personalitatile intr-o situatie analoaga ! Nu cred ca inteleptii lor ne-ar cere-o nici noua ! De altfel am impresia ca situatia noastra actuala, in care singurul cistigator al rafuielilor cu "extrema dreapta" este puterea comunista de la Bucuresti, ar trebui explicata evreilor ce sint eventual tentati la astfel de "dezvoltari" provocatoare. Sint convins ca ar intelege inoportunitatea lor, cursa in care se arunca cerind ACUM vot de blam asupra personalitatilor indezirabile lor care intre timp au infruntat SI COMUNISMUL.  Si efectul de antipatie (pe care se sconteaza, si care va fi abil speculat ) pe care il vor provoca in Romania astfel de cereri de culpabilizare.

Instigari iritante de genul celor lansate de "S", nu provin din interesul armoniei actuale intre romani si evrei. Dind indicatii romanilor cum sa-si cenzureze cultura printr-o sita noua,  care, mai mult sau mai putin intimplator, are ... aceeasi ochiuri cu a comunistilor, se atita animozitati depasite. Qui prodest ? Iata ce ma face sa banuiesc "secu-gestatia" acestor apeluri. Nu pot uita ca, inainte de a se reorienta catre istorie si a nationalism, "S" a debutat printr-o laborioasa demostrtie a firescului victoriei Frontului in alegeri ...

Mai sec: condamnarea tendintelor de "extrema dreapta" si de "antisemitism" se loveste de un obstacol, redutabil: multi dintre cei care trebuie astfel stigmatizati sint dusmani de ieri si de azi ai comunistilor din Romania ! Ne place sau nu, acesta e adevarul !

Sint oameni care au rezistat eroic comunistilor si care au platit aceasta cu virf si indesat. Sint printre ei victime si eroi ai natiunii romane. Ar fi necesar sa le fie recunoscute meritele, si de-abia apoi vor putea fi criticati pentru vederi prea "la dreapta" sau "antisemite" . Altfel ne permitem o grosolana nerecunostinta.

Si apoi, doua decenii de puscarie si inca doua de umilinta, sint absolut suficente pentru a spala pacatele, atitea cite vor fi fost...

Pe scurt, prima mea observatie privind propunerea de a infiera azi "vechea extrema dreapta ",  sau de a ne "reconsidera"  cultura prin filtrul "antisemitismului", este ca operatiunea este inoportuna, injusta si nociva. 

 

2.

Pe al doilea plan, consider sentinta propusa: nenuantata, nepertinenta si chiar arbitrara.

Dincolo de consensul privind condamnarea "antisemitismului" si de realitatea inconturnabila a crimelor odioase ce s-au facut in numele lui, orice incercare de a defini exact acest termen se loveste de un nor de ambiguitati si tabuuri. 

Care e plaja credintelor, motivatiilor, atitudinilor si actiunilor acoperita de termenul "antisemitism" ? Ca pe orice alt subiect, nuantele sint necesare, exact pentru a nu deforma fondul.  Intre rasistul care-l dispretuieste pe evreu ca "specie", xenofobul care nu-l doreste in tara sa, nationalistul care nu-l vrea la cirma ei si alarmistul care-l crede angrenat intr-un complot pentru conducerea lumii, exista desosebiri de luat in consideratie.

Nu-mi propun nicidecum sa ma lansez in astfel de dizertatii. A ne infunda din nou in aceasta problematica, mi se pare exact lucrul de evitat. Am schitat insa un singur aspect pentru a semnala cit de arbitrara este condamnarea in bloc, fara nuante, fara analize stiintifice, a tuturor celor ce au exprimat vreodata  vederi antisemite, in istoria culturii si politicii romanesti.

Este inadmisibil sa facem abstractie de contextul in care aceste opinii s-au format. El trebuie analizat minutios, daca vrem sa emitem judecati acceptabile. Este nepermis sa-l tratam pe Eminescu si pe altii ca barbari, pentru reactia lor in fata a ceea ce le-a aparut ca o invazie nefasta a unei populatii straine. E plin Apusul, AZI,  de mase emigrante (romani de exemplu) haituite intre tari care NICI MACAR NU LE PRIMESC. Cine ii acuza ? Cum sint neevreii in cautare de refugiu primiti azi in Izrael ? De la reactia de exasperare a romanilor in fata singurului val urias de emigrare din istoria lor contemporana care a agravat concurenta pentru pozitii bune in tinara societate, pina la camerele de gazare, e o prapastie pe care nu trebuie s-o scutcircuiteze nici o retorica ! Iar excesele cu adevarat reprobabile, pot fi usor delimitate.

Nu ar trebui sa ne desolidarizam cu atita usurinta de toate actiunile nationaliste a inaintasilor nostri facute deseori, din fierbinte patriotism. Lista intelectualilor romani care au "pacatuit antisemit"  este atit de impozanta, incit ridica doua probleme:

- daca ne putem permite epurarea culturii romane de aceasta  importanta parte a ei;

- daca putem presupune ca singura explicatie a acestui fenomen este

o viziune romaneasca barbara, vicioasa, asupra lumii;

In ultimele dumneavoastra mesaje pareti a accepta astfel de solutii. Probabil ca va interpretez gresit,  caci pentru prima oara,simt ca nu va inteleg. Ne putem pune cenusa in cap pentru gesturile noastre, dar a o face in numele inaintasilor nostri nu e numai absurd, E O IMPIETATE !

Nu ar trebui sa ne lasam angrenati intr-o inchizitie la comanda si nici sa zgindarim o rana inca necicatrizata.  Iar daca totusi am cauta concluzii, am fi obligati la mult mai multa profunzime.

Ar trebui revazute procesele sociale, nationale, culturale  si politice ale timpului. Pentru a nu confunda anti- imigrarea sau protectionismul nationlist cu anti -semitismul sau rasismul. Ar trebui revazuta indelungata dezbatere privind drepturile evreilor adusi de cele citeva valuri masive de imigrare. Ar trebui analizata incrincenarea si apoi umilinta pe care fruntasii romani au acuzat-o, atunci cind Europa a impus masuri de impamintenire a evreilor noi sositi, sub amenintrea nerecunoasterii Romaniei. Ar trebui revazuta scindarea pe care aceasta problema a produs-o in societatea romaneasca, dupa 1919. Confruntarea dintre grupul celor care s-au decis (resemnat) "sa intre in Europa" contra celor care au continuat sa considere prezenta evreilor ca pe o ocupatie (opinie pe care nu o discut dar pe care sint silit sa o semnalez). Luptele fratricide care s-au purtat in jurul acestei divergente nenorocite. Cortegiul de victime ROMANESTI insingerind memoria si impotmolindu-ne emnciparea.  Rezultatul funest pe care acest mar al discordiei l-a avut asupra evolutiei noastre politice. Erorile si neintelegerile de toate felurile si originile. Ar trebui asadar de vazut daca nu cumva Romania a ispasit, cu virf si indesat, pentru slabiciunile sale.

Si numai apoi, am vedea daca e cazul sa ne rusinam, sa ne cerem scuze, sa ascundem, sa minimizam, sau sa dezavuam "antisemitismul" unor ianintasi ai nostri de marca .

Pina atunci, eu nu sint dispus sa-i culpabilizez, si sa-mi reneg astfel nejustificat o parte din radacinile spirituale.Si nici sa dau satisfactie securicomunistilor, lansindu-ma in vinatoarea discutabila de antisemiti pe un front de diversiune.

Pericolul este azi in alta parte. Sa raminem cu fata la el. 

 Ioan Rosca