Portretul emigratului emancipat

Articolul in care domnul Paler isi varsa naduful impotriva valului 
internationlist care tine companie celui nationalist in pocirea vietii 
politice si culturale romanesti - e remarcabil. El reinvie speranta in 
capacitatea de coexistenta a spiritului critic cu rafinamentul, toleranta ,
 demnitatea si non-conformismul. Apar zorii iesirii din penibila etapa 
a alternativei: ura/adulare fata de ceea ce e romanesc/neromanesc.
  Glasul domnului Paler vesteste oare recuperarea problematicii 
identitatii nationale din miinile securicomuniste care au confiscat-o in 
ultimul timp ? Vor apare in sfirsit intelectualii romani capabili sa-si 
asume aceasta cauza - si sa se opuna onorabil etapei de-romanizarii
 Romaniei ?

Tonul neobisnuit de agresiv al domnului Paler te face sa simti ca a 
ajuns la capatul rabdarii. Ca nu mai suporta propaganda eliberarii de 
romanism pe care o secreta euro-convertitii nostri cu atite aere de 
superioritate.


1.  Plecind de acasa ai facut o alegere mai mult sau mai putin 
dureroasa, mai mult sau mai putin libera, mai mult sau mai putin
 reusita.  Ai pierdut ceva si ai cistigat altceva. Pentru a-si mentine 
moralul , fire sanatoasa, trebuie sa minimizezi ceea ce ai pierdut si sa 
supralicitezi ce ai cistigat. Dovedeste celorlalti si tie insuti ca a iesit 
bine, ca ai reusit. Ce rost au regretele dupa lucruri pierdute? Nu e mai 
bine sa le declari nule, sa le simti nule, sa te convingi cit de nule sint, 
cit de nule au fost dintodeauna? Nu pierde deci nici o ocazie sa 
demonstrezi cit de devalorizate sint valorile la care nu mai ai renuntat 
si sa-ti manifesti dispretul sau mila  fata de cei care au ramas in 
mrejele lor. Denunta iluziile trecutului, mira-te ca unii au ramas la 
nivelul lor. 

2.   Trebuie sa te adaptezi la noile conditii. Intelege ca numai intrind in 
armonie cu noul Tot din care vrei sa fii parte acceptata, vei avea acces 
la normalitate si fericire. Cauta deci noile reguli, noile paradigme, 
noul mod corect de a fi. Cind le-ai gasit, nu te multumi cu a te 
conforma lor, ci fa propaganda pentru ele. Asa vei fi mai convingator, 
mai sigur. Cei ramasi acasa (de exemplu trecutul tau) sint o continua 
amenintare a fragilului echilibru pe care il construiesti cu atita truda. 
Te trag inapoi, te disturba. Daca nu poti sa-i eviti, ataca-i, lamureste-i 
ca nu au dreptate, scoleste-i cu modul de fi pe care tocmai ti l-ai 
asumat. Incearca sa-i convertesti, iti va face bine. Nu te gindi ca si ei 
au un Tot in care sint parte si ca sfaturile tale sint la fel de nepotrivite 
cu situatia lor cum ar fi pentru tine faptul de a ramine cu mentalitatea 
de acasa. Nu te framinta de echilibrul celorlalti. Cu cit vei incerca 
nmai mult sa-l intlegi vei risca nesiguranta in superioritatea drumului 
tau. Nu poti fi deci pasiv. Ataca. Lamureste-i ca traisc gresit.
 Explica-le cum trebuie sa traiasca. Arata-le ca banul e cea mai mare valoare
(nu conteaza ca deschizi o sete in desert) si descurajeaza-i 
sa-si astimpere ofurile cu cuvinte, prietenii, dusmanii , emotii,
intimplari. Vorbeste-le de inutilitatea acestor nimicuri. 

3. Un antidot foarte bun la dor este deriderea fata de lucrul spre care 
risti sa tinjesti. Fa tot ce se poate ca sa facilitezi divortul. Analizeaza 
lucid defectele iubitei : micimile romanilor si micimea destinului 
Romaniei. Observa atent cit de jalnica e de fapt istoria lor si cit de
 impopotonat s-au obisnuit s-o vada. Observa cit de exagerata este
 importanta pe care o acorda unor obiceiuri cit se poate de anoste si
 perimate. Cit de retrograzi si conservatori au fost intodeauna. Cum
 si-au justificat incapacitatea de a tine ritmul de progres al natiunilor
 cu adevarat creatoare - cu mitul organicitatii, continuitatii, 
specificitatii, datinii. Remarca cit sint de pasivi, cu cita butucanoasa 
siretenie isi trateaza puturosenia si lipsa de imaginatie si aplomb in 
registrul unei aplecari spre senzualitate, melancolie, poezie, deridere si 
meditatie.
In general, pentru ca operatia de scoatere in evidenta a micimii 
romanesti sa reuseasca, nu te ocupa de paralele cu cazul altor popoare, 
nu te lasa pacalit de explicatia unui destin istoric nefericit, nu te gindi 
la zadarniciile omenesti in general.

4. Evita romanii din exil. Sint de regula vulgari, exaltati, birfitori, rai, 
mincinosi, ipocriti, laudarosi, violenti, periculosi, plictisitori, jalnici. 
Stind prin preajma lor poti fi confundat cu ei, asimilat cu ei. Te trag in 
mocirla din care ai facut atitea ca sa scapi. Credibilitatea desprinderii 
de conditia lor iti poate fi stirbita. Poti avea uneori neplacuta impresie 
ca te uiti in oglinda, ceea ce e risca sa-ti diminueze tonusul. Ca sa fii 
sigur ca te delimitezi net, spune cit mai des, tuturor ca nu vrei sa ai 
relatii cu ei.

5. Pentru a te integra bine in locul in care ai venit, e nevoie mai intii sa 
crezi in el, in valorile lui, in superioritatea organicitatii sale. 
Converteste-te la noul spatiu - nemioritic si renega-l pe cel vechi, daca
 iti ingreuneaza metamorfoza. Abtine-te de la observatii critice 
(circotase) privind noua ta casa. Abtine-te sa o faci pe deteptul. Nu da 
nici o atentie intelectualilor care cirtesc: sint niste bezmetici. Fluiera 
in biserica. Tu nu pierde nici o ocazie ca sa lauzi. La o nevoie, 
umileste-te chiar, cinta imnuri de slava, manifesta-ti entuziasmul, ia-ti 
angajamentul, exprima-ti atasamentul, arata-te credincios, fii strins 
unit in jurul noii puteri, devotat noilor stapini, cu netarmurit respect 
pentru noile rinduieli si credinta nestramutata in noile valori. In acest sens,
 ticurile de proslavire capatate in Romania iti pot fi de folos. 
Trebuie sa le schimbi doar directia.   

6. Nu te lasa atacat de microbii diverselor balsfemii. Evita cu totul pe 
cei care se pling de organizarea sociala arbitrara, de distribuirea 
abuziva a bunastarii, de injustitie, de inechitatea sanselor, de utopia 
liberalismului corect, de monopol si forta, de micsorarea plajei de 
protest, de artificialitatea vietii, de dezumanizare, de imbecilizare, de 
pierderea radacinilor omenescului, de robotizaare, de duritate si 
egoism, de singurataate, de violenta si nesimtire, de ipocrizie, de 
manipulare politica si hipnoza mediatizata, de cultul mediocritatii, de 
inchizitia politicului corect, de farsa justitiara, de aroganta fata de 
oamenii din tarile care nu conteaza, de  spolierea  lor mondializata, de 
nesimtire fata de crimele de aiurea si colaborare economica cu 
organizatorii lor, de ascunderea sub tacere a dramei din Europa de Est, 
de automatismul birocratic, de invazia slutitoare a omenilor-
calculator. Toate acestea nu exista, sint mofturi ale dusmanilor CELEI 
Mai drepte, mai perfecte orinduiri. Sint schelalalieli ale celor ce nu pot 
urma ritmul celorlalti, nu pot deveni oameni noi. Evita-i . Demasca-i. 
Stirpeste-i. Vor sa-ti sape noua liniste, noua respectanbilitate, noua 
credinta.

7. Daca te nimeresti intr-o facultate, admira. Eficacitatea, simtul 
realitatii, disciplina. Observa cit de formidabila e masinaria 
meticuloasa care tine loc de inpiratie. Admira.  Observa 
democratizaarea intelectuala, disparitia ierarhiilor, atomizarea
anonimizata a participarilor. Admira. Observa simtul practic al 
profesorilor care nu predau si a studentilor care nu asculta. Fiecare se 
descurca. Se aburca. Admira. Priveste cit de bine o duc oameni cu atit 
de putine cunostinte, cit de mult se poate face cu oameni inculti dar 
disciplinati si descurcareti, cita eficacitate se obtine intr-o societate 
bine structurata . Admira.  Observa cit de putina pasiune se pune in 
actul intelectual, cit de bine lucreaza gindirea dupa retete, ce frumos e 
normata conceptia , ce bine e balizat gindul, cum stie fiecare de unde 
pina unde, de cind pina cind si cit trebuie sa actioneze. Admira. Nu te 
mira ca articolele profesorilor sint scrise de studenti, care le alcatuiesc 
la rindul lor din compilare. Admira. Nu te mira cu numarul citatiilor a 
luat loc discutiilor de fond ca argument de validitate a ideilor. E o 
revolutie : vagul e inlocuit cu masurabilul. Admira. In mod deosebit 
intelege si admira noua religie laica: a adevarului stiintific, dovedit 
prin sumele cistigate cu aparatele pe care le produce. Admira. Intelege
 purificarea pe care o reprezinta curatarea discursurilor de patetism si 
afectivitate, asezarea lor in fuioarele verificate ale stilurilor corecte. 
Admira. Daca nu te opresti, poti evita ameteala care te-ar apuca daca 
ai percepe haurile de dedesubt.  

8. Cel mai usor iti va veni daca esti "tehnic". Ai marele avantaj al 
portabilitatii stiintei... Poti sa produci intr-un birou de oriunde fara 
macar sa simti ca e in alta tara. Esti acasa oriunde ! Si noii stapini te 
platesc mai bine. Nu mai vorbim ca o mare parte din regretele care ar
 putea bintui un suflet nevindecat de poezie - nu te ameninta.  Nu ai 
dat prea multi bani pe elucubratiile spiritualiste, pe senzualitatile 
estetice, nu ai investit in obsesii moral-politice, in zvircoliri filozofice. 
Esti deci fara bagaje, liber in miscari, liber sa te adaptezi oricind, 
oriunde. Asezat in fata calculatorului, esti deja acasa, esti in familie .
 Sufletele digitalizate sint cele mai rezistente la zgomotele haotice ale 
emotivitatilor. Cit priveste cultura, care in Romania iti mai putea 
rezerva neplacerea unui complex, a unei umiliri- ai si aici numai de 
cistigat. Aici esti cult. Din oficiu, esti cult proportional cu cit soft 
produci, cu cite placi construiesti, cu citi bani cistigi. In rest, doua trei 
carti citite diagonal si o anume initiere in MODUL DE A FI CULT- 
sint suficiente. Poti chiar sa-ti spui parerile pe orice subiect, daca ai 
deprins tehnica limbajului politicos, igienic, care nu exagereaza 
spunind ceva, si dexteritatea gasirii citatelor si autorilor de referinta. 

9. S-ar putea ca din cind in cind cite un vierme din Romania sa-ti 
conteste victoria. Sa cirteasca privind inteligenta, adincimea, 
sensibilitatea su autenticitatea ta. Zdrobeste-l. Trosneste-l in cap cu 
contul in banca. Sileste-l sa numere etajele cladirii ei. Umileste-l cu 
imagine autostrazilor tale. Arunca-i intre ochi scena super-
magazinelor  in care iti plimbi caruciorul plin cu mincare. Arata-i bitii 
si hertzii calculatorului tau. Pune-l in fata cu imensitatea bibliotecii in 
care intri cind vrei sa citesti rezumate rezumate. Demasca-i 
dilentantismul, subiectivismul, temperamentalismul, indisciplina, 
gregaritatea, turpitudinea.
Arata-i in final ce bine organizat, ce modern, ce comod e cimitirul la 
care tu ai acum acces. In timp ce pe el, sinistra paiata, il asteapta 
balariile cimitirelor romanesti, lipsite de cele mai elementare conditii 
de moarte civilizata.
Fa-l deci praf si lasa-l apoi in plata domnului sa vorbeasca. De acolo 
de jos, nu poate decit sa scoata in evidenta drumul pe care l-ai urcat 
intre timp.

Doar daca iti va raspunde din fluier, astupa-ti urechile. Cine stie ce 
doina ar putea rasturna bunatate de ierarhie, ar putea distruge bunatate 
de postament, ar putea strapunge bunatate de zid de certitudini.   Nu 
uita pericolul sirenelor. Ar fi pacat sa izbucnesti in plins, tocmai acum 
cind esti atit de calare pe victorie. Ar fi pacat sa te loveasca -in 
mijlocul functionalului tau apartament, al elegantului tau birou, al 
intinsei tale autostrazi, al confortabilei tale masini, al frumosului tau 
gazon- amintirea irezolvabila a parfumului si zumzetului unei poieni 
in care a fost fericit un strabunic de care nimeni nu-si mai aduce 
aminte.