Profesionismul ca alibi pentru colaborationism sau amoralitate

 

1. Motivele articolului

In ultimul timp, printre rindurile pe care si le adreseaza mai multi intervenienti pe SCR, tema clasica a responsabilitatii intelectualilor fata de situatia politica apare in forme transfigurate, confuze, mascate chiar. Un exemplu  este disputa privind "valorile romanesti", in care sint confundate pina la diversiune planurile:

-valore profesionala versus valoare morala

-realizari individuale versus realizari de sistem

-implicare versus interese personale

-neimplicare versus cumpatare

 

Astfel, ca raspuns la acuzatiile aduse regimului comunist:

-ca a distrus tara economic, politic, juridic,

-ca a distrus oameni moral, intelectual, fizic, 

...  unii replica:

-ca avem personalitati stiintifice de valoare

-ca inteligenta romaneasca e competitiva.

 

Prima reactie in fata acestei contrapuneri e de deruta: Ce are una cu alta ?  In ipoteza inocentei autorilor acestor replici, eram tentat sa le atrag atentia asupra erorii de judecata pe care o cuprinde.  Si sa le spun ceva de genul:

"A spune ca regimul a inhibat valoarea, promovat antiselectia si degradat intelectul celor ce nu au rezistat presiunilor sale deformatoare nu inseamna a nega posibilitatea de supravietuire a unor valori individuale, nici a unui geniu intelectual national !"   .... sau:

"Nu trebuie sa diminuati gravitatea unei crime, numai pentru ca au fost victime capabile de rezisenta !"

 

Apoi insa impresia nevinovatiei acestor reactii a diminuat. Imi pare suspecta insistenta referire la "olimpicii nostri", ca replica la acuzele aduse unui regim profund obscurantist.

Imi pare iarasi suspecta insistenta aupra modelului "tehnicianului" apolitic, intr-un moment ca acel prin care trece azi Romania.

 

2. Iata ce se poate ascunde in spatele acestor pledoarii

 

a. Fuga de cota de responsabilitate (atita cit e) care ne revine fiecaruia pentru modul in care am conlucrat cu regimul comunist.   

Ar trebui sa infruntam acest subiect cu sinceritate.  Fiecare poate ajunge la o anume concluzie. Unii se vor considera vinovati (desigur si in functie de cum s-au comportat). Altii se vor absolvi avind in vedere circumstantele in care au fost siliti sa decida. Altii se vor mindri cu rezistenta. Eu (de exemplu), am ajuns la o jena suportabila fata de

compromisurile mele. In plus cred ca Marii vinovati nu trebuie lasati sa se camufleze in diversiunea vinovatiei generale.

 

Incercind insa sa eludam acest subiect si sa ne absolvim total constiinta, putem construi modele de comportament, amorale, mai mult sau mai putin rafinate, care sa ne serveasca de alibi ideologic. Si prin aceasta, chiar ca devenim culpabili.

 

E ceea ce, din pacate, simt in spatele insistentelor referiri la "valorile practicii" la "primordialitatea economicului" la "apolitismul normal pentru intelectual", la "scutirea de responsabilitate de care beneficiaza specialistul tehnic".

 

Toate acestea au drept corolar "Nu avem nici o reponsabilitate!", si elimina framintarile de constiinta...

 

b. Apararea valorii proprii

Un alt mecanism care poate determina specialistii sa se simta lezati de acuzele aduse comunismului este teama de devalorizarea lor individuala . Portretul robot al "omului nou", asa cum au incercat sa-l modeleze comunistii, nu e prea magulitor. A insista asupra acestui punct antreneaza o anume umbra de indoiala asupra modului cum fiecare a rezistat presiunii deformatoare, creeaza un fel de PREMIZA DE DIFORMITATE.  Aceasta premiza (putin magulitoare si poate nedreapta pentru un anume individ) creaza din partea celui implicat o reactie naturala de respingere.

 

E ceva justificat in aceasta teama. Cind vii dintr-un loc ciumat esti banuit si poate izolat. Personal, nu ai decit de pierdut daca insisti asupra ciumei din care ai iesit. Simplismul "rationamentelor" din vestul contemporan nu face decit sa intareasca teama de a "spala rufele in public". Riscam sa fim taxati ca rebuturi ale unui sistem ce si-a propus rebutarea. Riscam sa ne coborim singuri la bursa valorilor intelectuale...

 

Sa fie insa solutia aceia de a-i acoperi pe criminalii care ne-au adus in aceasta situatie ? Ne gasim poate in postura femeii violate care are mult de pierdut facindu-si publica nenorocirea. Nu putem insa gasi o solutie care sa impleteasca pudoarea cu demnitatea ?  E totusi lamentabil ca sa-i acoperim pe calai de teama ca revelarea schinjuirii noastre ne-ar aduce prejudicii in societatea civilizata!

 

Mai ramine si solutia sa escamotam problema, facindu-ne ca "uitam" sa povestim ce-am patit, pentru a impleti lipsa de curaj, pragmatismul si siretenia ...

 

c. Acoperirea manevrelor abuzive din Romania de azi

Ca ideologia "apolitismului" ca raspuns la abuzurile dictaturii a convenit de minune vechiului regim, nu e nici o indoiala.

 

Faptul ca ea revine azi in cele mai subtile forme poate pare mai putin important. In fapt, pentru cine stie ce se intimpla cu adevarat acum in tara, ce inseamna "capitalizarea comunismului" si "democratizarea lagarului", discursurile de proslavire a apolitismului elitei intelectuale au o clara directie si nocivitate.

 

Priviti procesiunea de la Sinaia si din acest unghi. Ca s-au adunat acolo romani de valoare e foarte bine. Dar nu i-am auzit sa se delimiteze expres de o putere pe a carei constiinta se afla zdrobirea unei revolutii si ratarea unei emancipari. Se pare ca invitatia la "liniste" lansata de Tovarasi convine tehnicianului "pur". Poate nu intimplator, in acelasi timp la Paris se intilnea... o alta categorie de intelectuali romani. (si ea de altfel cu metehnele ei).

 

Desigur compromisul spre care tind "tehnicienii" beneficiaza de o puternica armatura justificativa.

 

Care e modelul pe care il propun "apoliticii"?:

 

-politica e un lucru murdar, in care oamenii de calitate nu au ce cauta .

Comentariu: de fapt a face politica acum 4 ani (si poate inca,azi) a insemnat cu totul altceva decit ceea ce se intelege prin asta in democratiile stabilizate. A insemnat sa te implici in lupta de eliberare a tarii tale de o cangrena care ii secatuia fiinta. E o culme a neobrazarii ca neimplicarea in acest razboi sa fie prezentata ca rafinata neutralitate.

Se ajunge in paradoxala situatie ca acel ce "nu se baga" intr-o confruntare in care de fapt e obligat moral sa se bage, sa-si etaleze "superioritatea" morala fata de cei care fac greseli, implicindu-se !

-politica se face cu profesionisti; intelectualii au alta menire

Comenatariu: superb alibi pentru fuga de la datorie. Spectaculoasa farsa ... CARE PROFESIONISTI ?  Eliminind intelectualitatea profesionala din rindurile opozitiei, cine trebuia sa o organizeze? Au aparut e drept "instante de analiza civica" si o ploaie de comentatori. Un ocean de critici comentind evolutia  celor citiva gladiatori indoielnici ce s-au aruncat in arena... Din pacate nimic mai steril decit a critica opozitia... Singurul lucru ce se putea (si inca se poate) face este sa intri in ea...

 

- politica e vorbarie, important e sa ...muncesti !

Comentariu: Ca si cum organizarea unei societati ar fi o bagatela fata de conceperea unei teorii sau construirea unui aparat. A devenit clasic:cind indemni la implicare politica, ti se raspunde:la munca! Ca si cum ar exista o contradictie. Ca si cum omul implicat moral se tembelizeaza automat stiintific sau devine brusc impotent .

 

In fond acesti "insetati de productie" s-ar putea acomoda cu orice regimcare le-ar permite sa-si cistige viata decent cu ajutorul sculelor tehnice preferate. Nu-i supara murdaria de la radacina si gratiile de la ferestre. L-ar ierta si pe "al batrin" daca le-ar construi tarcuri de inalta tehnologie.

 

Concluzie

A folosi valoarea profesionala individuala ca circumstanta atenuanta pentru agresiunea comunista sau ca justificare a neimplicarii in lupota de eliberare de sub tutela ei, reprezinta nu numai un sofism ieftin dar si o forma transfigurata de egoism si lasitate.

 

Precizare (aparatorilor "olimpismului amoral"):

Nu va mai obositi sa-mi scrieti ca nu respect valorile inteligentei profesionale pure, ca invidiez pe "olimpici".Sint unul dintre cei pe care ii utilizati in argumentatie pentru a justifica "apolitismul" vechi si nou, poate pentru a va apara cota pe piata valorilor spirituale, poate pentru a apara vechile abuzuri, poate pentru a impiedica activismul contra celor noi.

Am cistigat si eu premii la fazele nationale ale olimpiadelor de matematica. In 1980 de exemplu am fost primul la concursul Traian Lalescu pentru politehnicieni, primul la barajul pentru echipa tarii. Am luat premiul III la Ankara pentru Romania. Am doua facultati (electronica si matematica) facute in forta si o activitate stiintifica de

care nu mi-e rusine. Si ce-i cu asta? (pe planul dezbaterii politice)

 

 Nu imi place ideea ca sensibilitatea si setea de dreptate sint forme de exaltare retrograda . Consider cavernos modelul uman igenic-amorf-pragmatic pe care unii incearca sa-l impuna ca evidenta.  O consider o forma penibila de autolinistire a celor ce si-au atrofiat anumite dimensiuni ale intelectului. Ei au nevoie sa creada ca a simti inseamna automat a fi incapabil sa gindesti si sa faci. Ii priveste.

 

Dar nu  pot permite ca profesionismul meu sa fie argument pentru amoralitate, dezvinovatire si neimplicare. Si cred ca si ceilalti specialisti romani ar reactiona energic daca ar intelege (si ce bine ar fi sa inteleaga cit mai multi) ca performantele lor sint folosite in folosul dusmanilor neimpacati ai valorii . 

 

 Ioan Rosca , 17 iunie 1994