Singurătatea luptătorului antitotalitar
Ioan Roşca
După clipa sublimă din Decembrie, īn
care s-a aprins speranţa unei renaşteri miraculoase datorată
unui mare efort colectiv, ne-a fost dat
să trăim un lanţ de deziluzii care ne-au temperat exaltarea...
A devenit tot mai evident că scindarea
societăţii īn victime şi călăi nu este posibilă.
Un fenomen Piteşti generalizat a făcut ca sub presiunea
deformatoare exercitată de comunişti, conştiinţele să
cedeze, multe victime fiind determinate să preia o parte din
vinovăţie!
Mecanismul era simplu: se lăsa individului
captiv īn plasa dificultăţilor īnrobitoare o cale de ieşire care
uşura rezolvarea lor, cu preţul renunţării la anumite
principii morale. Victima care alegea această ieşire, īnvăţīnd să se descurce, pierdea dreptul
la revoltă pe care-l oferă doar conştiinţa
purităţii. Tentaţia era cu atīt mai
greu de īnvins cu cīt subiectul era īntr-o
situaţie mai dificilă şi cu cīt
personalitatea sa era mai atrofiată.
Toate acestea sīnt
aproape evidente. Ceea ce nu intuiam īnainte de revoluţie era rezultatul
dezastros al acestei strategii. O adevărată metastază invadase
organismul romānesc, astfel īncīt sīntem
siliţi să ne īntrebăm azi care va fi preţul plătit
pentru ieşirea din această STARE
DE COMĂ SPIRITUALĂ ŞI MATERIALĂ.
Ne aflăm desigur īntr-un moment de
răscruce al istoriei noastră. Renaşterea reclamă
mobilizarea generală. Cu toate acestea puţini s-au simţit DATORI
să se implice īn acest proces. Ei s-au pomenit īntr-o īntristătoare
singurătate. Prelungirea acestei situaţii este un mare pericol,
căci singurătatea solidarului e o stare paradoxală ce duce pīnă la urmă la o senzaţie de
artificialitate demobilizatoare.
Cei ce au īncercat să facă ceva pentru a
impulsiona redresarea generală, au suferit lovituri aşteptate (din
partea partizanilor comunitotalitari ) şi neaşteptate (din
partea foştilor tovarăşi de suferinţă
rămaşi blocaţi īn starea de dereglare īn care au fost aduşi
datorită şireteniei
celor interesaţi să nu
declanşeze valul de clarificări
pe care o revoluţie cu
adevărat victorioasă l-ar fi provocat.)
Nu ne aşteptăm ca profesioniştii
dominaţiei securicomuniste să cedeze
puterea cu eleganţă. Zvīrcolirile
ucigaşe ale fiarei rănite nu ne pot surprinde! Este evident că
vinovatul, dacă mai e şi lipsit de onoare nu se va preda de bună
voie spre a-i fi judecate fărădelegile, cu atīt
mai mult cu cīt acestea sunt mai mari!
Dar ceea ce ne-a găsit complet
nepregătiţi a fost reacţia multora dintre vechii prizonieri ai
temniţei comuniste, care s-au arătat dispuşi să facă
pact cu foştii lor temnicieri , īntorcīndu-se īmpotriva noastră pentru promisiunea unui tain sporit !
Surprinderea s-a datorat unei eronate aprecieri a
situaţiei, care ne-a făcut să credem că ura īmpotriva cuiva
poate sta la baza unei adevărate alianţe. Ceea ce nu am īnţeles
la timp este că motivele urii noastre erau atīt
de diferite, īncīt
atunci cīnd ea a
putut răbufni ele ne-au
despărţit violent īn
mai multe tabere.
Astfel am īnţeles acum că pentru
unii, nemulţumirea se datora
īndepărtării de la masa puterii, pierderii poziţiilor
avantajoase. O banală luptă pentru privilegii a produs această
categorie de dizidenţi, care a răsărit după
revoluţie, ocupīnd imediat poziţii
strategice.
Alţii (din păcate o categorie foarte
numeroasă) s-au revoltat nu īmpotriva
practicii īmpilării ci
pentru ca ei personal īi sufereau consecinţele. Multe slugi au dorit
să-şi răstoarne stăpīnul pentru a-i lua locul. Multe victime au visat
la postul călăului. Multe mīini s-au īntins
avide pentru a apuca osul mai bun
.
Şi īn sfīrşit
visătorii (printre care sper să mă pot număra şi eu)
şi-au eliberat revolta acumulată īn atīţia
ani de umilinţă, aruncīndu-se īn valul
multaşteptatei reanimări
din principiu!
După 22 aceştia s-au pomenit singuri
īn lupta cu forţele răului comunist, căci revoluţia
burţii are alte legi decīt revoluţia
spiritului.
Flămīnzii (de
hrană, bunuri, posturi, distracţii) au putut fi uşor
convinşi ( īn numele stabilităţii necesare unei
adăpări liniştite) să renunţe la pretenţia de
a īndepărta garnitura de cadre de
nădejde de la conducerea societăţii...Mă īntreb cum ar
vedea ei un penitenciar īn care se mănīncă
bine? Mulţi par a dori o atare soartă, comportīndu-se
aidoma animalului domesticit căruia i-e frică de libertate, dacă
preţul ei e să nu mai fie dirijat de nimeni către blidul minim
garantat.
Noi
īnsă, cei care am simţit libertatea ca pe un oxigen a cărui
lipsă ne asfixia gīndirea şi ne
otrăvea simţirea, cei pentru care totalitarismul comunist a fost
odios pentru că ne-a domesticit cu sila, dispreţuindu-ne
personalitatea, cei care ne-am considerat victimele unei tentative de dezumanicid, nu putem accepta reducerea
transformărilor la o umplere a cămărilor! Noi vrem să
ieşim din īntunericul īn care ne-au fost congelate spiritele pentru a ne
bucura de lumina la care are dreptul o fiinţă evoluată!
Iată de ce nu putem avea īncredere īn
indivizi ale căror reflexe totalitare frīnează
eliberarea conştiinţelor. Dorim o lume nouă şi nu vrem
să ne lăsăm conduşi spre ea de vechii ghizi, indiferent
de promisiunile prin care īncearcă să-şi obţină
dreptul de a rămīne la cīrmă.
De ce nu sīntem
ajutaţi? De ce nu suntem īnţeleşi? De ce nu sīntem
căutaţi ? De ce nu găseşte ecou oferta noastră de a
sprijini emanciparea?
Datorită stării grave spirituale īn care
a fost adus poporul romān, singurul īn
măsură să se scuture de comunism. Nu-i putem impune să
asculte o mīnă de oameni, oricīt
ar fi aceştia de bine intenţionaţi.
Trebuie mai īntīi
să-l convingem, iar pentru aceasta trebuie mai īntīi
să-l ajutăm să-şi antreneze al 6-lea simţ: intelectul.
Este arma cea mai puternică cu care īl putem
īnzestra. Linia frontului trece prin sala de clasă!